۱۳۸۸ آذر ۲۳, دوشنبه

خاتمی: شاخه‌گل پیشکش‌تان، دانشجویان زندانی و سایر زندانیان را آزاد کنید

◦ ●  To read this Persian text correctly, set Encoding on Unicode(UTF-8)  ● ◦

کلمه / ۲۳ آذر  ۱۳۸۸

شاخه‌گل پیشکش‌تان، دانشجویان زندانی و سایر زندانیان را آزاد کنید


اگر وابستگی جنبش دانشجویی به احزاب و گروه‌های دیگر را ناروا می‌دانیم به طریق اولی دخالت فرماندهی نهادهایی که رسالتشان چیز دیگری است در دانشگاه ناروا است ما خواستار دانشگاهی آزاد و پیش‌رو هستیم و اعتراض را حق مسلم دانشجو می‌دانیم و معتقدیم دانشجو نه ساختارشکن بوده و نه به خواست ملت تعدی می‌کند بلکه می‌خواهد دیدگاه و نظرات خود را اعلام کند.

 

رئیس جمهورسابق کشورمان خطاب به مسئولان گفت:اهدای شاخه گل پیشکش. دانشجویان زندانی و سایرین زندانیان را آزاد کنید.

به گزارش خبرنگار کلمه در مراسم بزرگداشت ۱۶ آذر که به دلیل عدم ارائه مجوز ، امروز توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با عنوان ؛سبز ترین فصل سال؛در تالار چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، به دلیل اعمال محدودیت برای حضور سید محمد خاتمی در دانشگاه پیام ویدیوئی او برای  دانشجویان پخش شد.

خاتمی در این پیام گفت: بسیار متاسفم که مراسم ۱۶ آذر امسال در حالی برگزار شد که تعدا بیشتری از دختران و پسران دانشجو در بند بودند و در روزی که همه باید به دانشجویان و دانشگاه احترام بگذاریم تعداد بیشتری بازداشت شدند.

رییس جمهور سابق کشورمان تاکید کرد: اهدای شاخه گل پیشکشتان. دانشجویان زندانی و سایرین زندانیان را آزاد کنید.

سید محمد خاتمی ۱۶ آذر را فقط یک روز تقویمی در تاریخ ملت ایران ندانست و گفت: ۱۶ آذر یک روز نمادین از حرکت ملت بزرگوار دیدار و رشیدی است که بیش از یک قرن در جهت استقلال و آزادی و حاکمیت بر سرنوشت خود در عرصه تاریخ حضور داشته است.

رئیس دولت اصلاحات اظهار داشت: جنبش دانشجویی هم‌زاد و همراه با تاسیس دانشگاه جدید در ایران است و به حق بعد از انقلاب اسلامی ۱۶ آذر به عنوان روز دانشجو نام گرفت.

رئیس جمهور سابق ایران ادامه داد: جنبش دانشجویی که ظهور و بروز آن در ۱۶ آذر سال ۳۲ است، جنبشی است که برخلاف حکومت کودتا حضور پربار و پرنشاط خود در عرصه حیات اعلام کرد و پیشتاز حرکت اجتماعی افراد به سویی استقلال و آزادی بوده است.

خاتمی گفت: ملت ما بیش از یکصد سال است که برای رشد، اعتلا، استقلال، آزادی و حاکمیت در سرنوشت خود تلاش کرده و هزینه‌های بسیاری نیز در این راه داده است.

رئیس دولت اصلاحات اظهار داشت:‌ اینکه روز ۱۶ آذر یک جلوه و برجستگی خاص دارد به خاطر جنبه نمادین آن است. آذرفشی که در آن روز دست‌های نماینده کشور سلطه‌طلب و کودتاگر قربانی شد، نماد مبارزه ضد استعماری و ضد استبدادی است و به همین دلیل اهمیت دارد و خوشحالیم که دانشجویان هر ساله این روز را گرامی داشته و به حق نشان داده‌اند نماد حرکت آزادی‌بخشی هستند.

رئیس دولت اصلاحات با بیان اینکه چه در زمان تصدی مسئولیت و چه بعد از آن امکان حضور در جمع کثیر دانشجویان،‌ دانشگاهیان و اساتید را داشته و با آنها گفت‌وگو کرده‌اند، ادامه داد: در این چند سال یک نکته برایم جالب بود و آن این بود که همواره خواسته دانشجویان آزادی دوستان دانشجو و هم‌فکرانشان از زندان بوده است.

رئیس‌جمهور سابق ایران گفت: سه محور استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی معین‌کننده حرکت دانشگاهی و دانشجویان بوده است، البته آزادی را با همه لوازم و ابزار آن می‌خواهیم. استقلال و رهایی از سلطه و زمینه‌سازی برای پیشرفت و در کنار این حاکمیت معیارهای دینی اسلامی و به خصوص اخلاق خصوصا در میان حاکمان از خواسته‌های ما است.

وی با بیان اینکه همه ما در برابر خدا و خون شهیدان مسئول هستیم اظهار داشت: آنچه که در این لحظه حساس بیش از همیشه مورد نیاز است حفظ خویشتن‌داری و آرامش در کنار فشار بر خواسته‌هایی که ملت ما در غالب قانون و شرع داشته‌اند.

وی افزود: خواسته دیگر ما تحریک‌ناپذیری از سوی نیروهای ناخواسته‌ای که به صورت مهمان ناخواسته مراسم‌ها و رفتارهای مدنی ما شده و می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. دانشجو همان‌طور که در راه آزادی پیشگام است در رفتار مدنی هم پیشتاز بوده و دانشجو و دانشگاهی هیچ‌گاه ساختارشکن نیست و برخلاف آرمان‌های ملت قدم برنمی‌دارد.

خاتمی با تاکید بر اینکه ما خواستار تحقق جمهوری اسلامی و استقلال و آزادی با تمام ابزار آن هستیم، تصریح کرد: در حوادث اخیر هر کدام از این مسائل به نحوی از انحا دچار آسیب شده است.

رئیس دولت اصلاحات خاطر نشان کرد: ما خواستار این هستیم که دانشگاهیان، دانشجویان و اساتید ما احساس آرامش کرده و فضای آرام، آزاد و طبق موازین قانونی و شرعی بتوانند حضور یافته و انتقاد کنند و سوء‌استفاده از جنبش دانشجویی از سوی هر کس ناروا است.

وی تصریح کرد: دانشگاه و دانشجو و جنبش دانشجویی مستقل بوده و وابسته به جایی نیست و تنها وابسته به ملت است و نقش آن تجسم‌بخشی به آرمان‌های دیرینه ملت است.

خاتمی تاکید کرد: اگر وابستگی جنبش دانشجویی به احزاب و گروه‌های دیگر را ناروا می‌دانیم به طریق اولی دخالت فرماندهی نهادهایی که رسالتشان چیز دیگری است در دانشگاه ناروا است ما خواستار دانشگاهی آزاد و پیش‌رو هستیم و اعتراض را حق مسلم دانشجو می‌دانیم و معتقدیم دانشجو نه ساختارشکن بوده و نه به خواست ملت تعدی می‌کند بلکه می‌خواهد دیدگاه و نظرات خود را اعلام کند.

 

Posted via email from کبک آگاه است

هیچ نظری موجود نیست: