۱۳۸۸ مرداد ۲۱, چهارشنبه

سازمان ملل متحد: بان کی مون به احمدی نژاد تبریک نگفته است

سازمان ملل متحد اعلام کرد که نامه بان کی مون، دبیرکل این سازمان به محمود احمدی نژاد، پیام تبریکی به رئیس جمهوری ایران نبوده است.

ماری اوکابه، یکی از سخنگویان بان کی مون، روز چهارشنبه (12 اوت) گفت، این نامه که روز دوشنبه این هفته به ایران فرستاده شد، نباید به عنوان نامه تبریک به محمود احمدی نژاد قلمداد شود.

او در یک کنفرانس خبری در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک تاکید کرد که نامه بان کی مون بر اساس رسوم سازمان ملل متحد به وی ارسال شده است.

این سخنگوی سازمان ملل متحد گفت: "این صحیح نیست که از این نامه به عنوان نامه تبریک یاد شود. این نامه از مناسبت تحلیف محمود احمدی نژاد استفاده کرده تا ابراز امیدواری کند که ایران و سازمان ملل متحد در مورد موضوع های منطقه ای و جهانی همکاری کنند."

با این همه، دفتر دبیرکل سازمان ملل متحد از انتشار این نامه خودداری کرده است.

برخی از خبرنگاران خواهان علنی شدن این نامه شده اند تا در مورد ماهیت آن برای عموم تردیدی باقی نماند.

اما به گفته ماری اوکابه، نامه های دبیر کل سازمان ملل متحد به روسای کشورها به مناسبت مراسم تحلیف آن ها، در اختیار مطبوعات قرار نمی گیرد.

خانم اوکابه روز سه شنبه این هفته نیز تاکید کرده بود که ارسال نامه بان کی مون به محمود احمدی نژاد به معنی "تایید" نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران نیست.

او بار دیگر تاکید کرد که دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت انتخاب همه روسای جمهور و روسای دولت برای آنها پیام تبریک می فرستد.

تاکنون سران چند کشور جهان از جمله آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا گفته اند که به محمود احمدی نژاد تبریک نخواهند گفت.

محمود احمدی نژاد در مراسم تحلیف خود گفته بود: "کسی منتظر تبریک شما نیست و ملت ایران نه برای اخم ها و تشرهای شما ارزشی قائل است و نه برای تبریک های شما ارزشی قائل خواهد بود."

دولت آمریکا تاکید دارد که موضوع مشروع یا نامشروع بودن دولت محمود احمدی نژاد یک موضوع داخلیست که به گفته کاخ سفید قضاوت در مورد آن به مردم ایران مربوط است.

برخی از مخالفان محمود احمدی که او را به تقلب در انتخابات متهم کرده اند خواهان تحریم سیاسی دولت وی از سوی جامعه بین المللی شده اند.

یکی از این افراد شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، است.

شیرین عبادی همچنین از بان کی مون خواسته است برای اطلاع از موارد نقض حقوق بشر به ایران سفر کند.

خانم عبادی که برای دریافت جایزه صلح مانهه به سئول، پایتخت کره جنوبی سفر کرده است، به خبرنگاران گفت: "از آقای بان می خواهم به ایران سفر کند ... او باید با خانواده های بازداشت شدگان و کشته شدگان گفتگو کند."

سخنگویان بان کی مون روز چهارشنبه در واکنش به این درخواست گفت که بان کی مون با شیرین عبادی صحبت نکرده است. او از اظهار نظر بیشتر در اینباره خودداری کرد.