۱۳۸۸ مهر ۱۸, شنبه

BBCPersian.com

see the attach 

نظر به اینکه انگار هر سال قرار است این جایزه صلح نوبل برای ما شر بشود و ایندفعه با نهایت حق کشی این جایزه بی اهمیت را بجای خالد مشتعل داده اند به اوباما عکس العمل تعدادی از شخصیتهای مهم جهان که طبیعتاً ارکان جمهوری اسلامی هم هستند در زیر می آید :


مموتی : تا آخر هفته 32 تا نامه تبریک می نویسد برای اوباما بعد که به هیچکدامش جواب نمیدهد میرود در جمع عشایر غیور چادر ملو میگوید از ساعت چند تا حالا اینجائید ؟ ... ده ؟ ... نه ؟ ... هشت ؟ ... خسته شدید ؟ ... کی خسته شد ؟ (دشمن) دشمن کیه ؟ (طبیعتاً امریکا) بعد مردم نیم ساعت میگویند مرگ بر امریکا . در این سفر ضمناً یک واحد مرغداری با ظرفیت دویست تخم مرغ که قرار است دو سال دیگر ساخته بشود افتتاح میشود . در این مراسم وزرای بهداشت ، کشور ، صنایع ، نیرو ، دفاع ، اطلاعات ، رفاه ، بازرگانی ، اقتصاد ، خارجه ، نفت ، رئیس فدراسیون جودو ، حسین رضازاده ، مشائی ، و چندتا خانوم محترم دیگر نیز حضور داشتند . در پایان به حاضرین نفری شصت و سه هزار تومان سهام داده میشود .


رهبری : نماز جمعه هفته بعد را شخصاً اقامه میکند و برای اینکار از ورامین و اسلامشهر و رباط کریم و چهاردانگه و رودهن و بومهن و شهرک پردیس با اتوبوس آدم می آورند تا به دنیا ثابت بشود که چطور جایزه صلح نوبل را میدهند به اوباما ولی رهبری اینهمه طرفدار دارد ؟ بررسی اینکه خب این چه ربطی دارد فعلاً از حوصله همه خارج است و هیچکس جواب نمیدهد . همین باعث میشود که احمد خاتمی در نماز جمعه هفته بعد
 

سکوت دنیا را در برابر عظمت جمهوری اسلامی نشانه ذلت اسرائیل بداند و بر لزوم برخورد بی رحمانه با اغتشاشگران توسط قوه مستقل قضائیه تاکید کند .

لاریجانی : بلافاصله با هواپیما میرود سودان و چند تفاهم نامه همکاری در تمام زمینه های آبرسانی ، برق کشی ، موبایل ، اینترنت ، ساخت مدرسه ، آپارتمان سازی ، آسایشگاه روانی ، وام ازدواج ، بیمه عمر ، کمک هزینه اشتغال ، سرپرستی اطفال امضاء میکند . وی در بازگشت به جهان "هشدار باش" میدهد و یک چیزهائی هم درباره سیاست بیل و هویچ و نخود سیاه و قوطی بگیر و بشین و کلاغ پر تف میدهد و از کروبی میخواهد که مستندات خود را شب بیاورد باغ باقالی . نمایندگان با شعار مرگ بر امریکا یک بیانیه شدیداللحن علیه ساسیت خارجه امریکا صادر میکنند که بجز احمد توکلی بقیه آنرا امضاء میکنند . بعد از یک هفته سر و صدا در مورد امضاء نکردن توکلی آخرش معلوم میشود که توکلی اصلاً خودش آن بیانیه را نوشته .


صدا سیما : با یکی از کارگران شرکت جنرال موتورز مصاحبه میکند و معلوم میشود که وضع حقوق بشر امریکائیها نسبت به قبل خیلی بدتر شده . بعد تصاویری از چند نفر در حال قدم زدن و بستنی خوردن در پارک ژوراسیک نشان میدهد و با یکنفر که انگلیسی را بصورت حلقی تلفظ میکند مصاحبه میکند و او میگوید که دولت امریکا سه ماه است که خانه اش را بیخود و بی جهت با لودر خراب کرده و بچه اش را به زور از مدرسه درآورده و خودش هم الآن تمام انواع آنفولانزا را دارد و دویست هزار تومن هم بدهکار است . یک رهگذر که نخواسته بود چهره شطرنجی اش فاش بشود این مطلب را دقیقاً تائید میکند و به نمایندگی از ملت تحت ستم امریکا از دولت اوباما میخواهد بجای کشتار ملت مظلوم افغانستان پروژه ساخت بمب اتم را متوقف بکند . بمدت یکهفته همه به اینکه ملت در امریکا بجای دلار ، تومان خرج میکنند میخندند ولی ضرغامی به روی خودش نمی آورد .


حسنی : من نمی فهمی این نوبیل دیگه کیمدی ؟ خودش میرفتی بیمب دینامیتی تولید میکردی حالا صلح میکنی ؟ من میگویم اشـّک ! تو گلط میکنی ! بی من خشم جمع میشی با کفش به اسرائول پرت بکنی تو بجای اینکارا برو زنت جمع کن به ایسلام ضربه میزنی . آخه مگی سیاه پوست جایزه میگیری ؟ هرچی میکشی از این قیشر دانیشگاهی ! 
 
The text below is encoded in Unicode (UTF-8) format. If it is unreadable, please select "view" in your browser or e-mail client, then "encoding", then "Unicode (UTF-8)". Otherwise, check their respective help pages.
اخبار روزانه بی بی سی فارسی از طریق ایمیل
09:56 گرينويچ - جمعه 09 اکتبر 2009 - 17 مهر 1388
اخبار مهم

آمریکا می گوید بسته پیشنهادی ایران به نگرانی های موجود درباره برنامه هسته ای این کشور پاسخ نمی دهد ولی روسیه می گوید این بسته قابل بررسی است.

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در افغانستان آرای بیش از سی مرکز رای دهی را به دلیل موجودیت تقلب در آن، باطل اعلام کرده است.

عبدالله عبدالله، رقیب عمده حامد کرزی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، گفته است که نهاد برگزار کننده انتخابات تحت نفوذ رئیس جمهوری قرار دارد.

نایب رئیس مجلس ایران گفته است که ادامه محاکمه بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات این کشور علنی نخواهد بود.

در آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول پیش بینی شده است که رشد اقتصادی کشورهای جهان در سال ۲۰۱۰ میلادی هم تحت تاثیر بحران اقتصادی خواهد بود، هرچند طبق این پیش بینی، بعضی کشورها، تا پایان امسال از بحران نجات پیدا می کنند. اما در اقتصاد ایران چه می گذرد؟

عبدالکریم سروش، نویسنده و پژوهشگر سرشناس ایرانی در نامه ای سرگشاده به آیت الله علی خامنه ای به تندی از او انتقاد کرده و سقوط حکومت او را پیش بینی کرده است.

پس از 10 هفته تلاش برای تشکیل دادن دولت، آقای حریری که رهبری ائتلاف پیروز در انتخابات پارلمانی لبنان را به عهده داشت، اعلام کرد قادر به تشکیل کابینه نیست.

در سراسر آمریکا، خاطره یازده سپتامبر - آن سه شنبه سرنوشت ساز در سال 2001 که حملات انتحاری علیه نیویورک و واشنگتن رخ داد - هنوز در یادهاست و رنگ نباخته است.

استرالیا می گوید بر اساس قراردادی با ژاپن و کره جنوبی در 25 سال آینده گاز مایع به ارزش شصت میلیارد دلار به این دو کشور ارسال خواهد کرد.

نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد از سال آینده میلادی و به صورت گام به گام بر روی استفاده از نفت، گاز و ذغال سنگ مالیات اعمال خواهد شد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، با ایراد نطقی در کنگره این کشور خواهان اصلاح سیستم بیمه درمانی شده است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده نارضایتی خود از آزادی عبدالباسط المقراحی را به اطلاع گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا رسانده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران می گوید که حمایت جمهوری اسلامی از گروه های فلسطینی علاوه بر داشتن جنبه ای "انسانی" با هدف کسب امتیازات منطقه ای و بین المللی و تامین منافع ملی صورت می گیرد.

متن کامل اخبار

آمریکا: پیشنهادهای ایران پاسخگوی نگرانی ها نیست

ایالات متحده می گوید بسته پیشنهادی ایران به نگرانی های موجود درباره برنامه هسته ای این کشور پاسخ نداده است.

آمریکا همچنین به ایران هشدار داد در معرض انزوای جهانی قرار دارد.

از سوی دیگر روسیه می گوید بسته پیشنهادی ایران در برگیرنده نکات قابل بررسی است و آمادگی این کشور را برای برگزاری گفتگوهای جامع مهم دانست.

پی جی کراولی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا پنجشنبه در واشنگتن گفت بسته پیشنهادی ایران که به وسیله منوچهر متکی تحویل سفرای پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان (گروه ۱+۵) شده بود، به نگرانی ها درباره ماهیت برنامه اتمی این کشور پاسخ نداده است.

نمایندگان سیاسی اعضای گروه ۱+۵ در تهران چهارشنبه به وزارت امورخارجه ایران دعوت شدند تا بسته پیشنهادی این کشور را دریافت. سفیر سوئیس در تهران به نمایندگی از آمریکا این بسته را تحویل گرفت.

آقای کراولی که به سوال های خبرنگاران پاسخ می داد، درباره بسته پیشنهادی ایران گفت: "این بسته حاوی هیچ مطلب جدیدی نبود."

همزمان رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به بسته پیشنهادی ایران گفت پیشنهادهای ایران هیچ گاه پاسخگوی تعهدات بین المللی این کشور نبوده است.

آقای گیبز گفت: "ایران به طور مشخص دو مسیر را در پیش رو دارد: در صورتی که این کشور برای پایان دادن به بن بست کنونی قدم های موثری را برندارد آن گاه مسیر آن به افزایش انزوای بین المللی ختم خواهد شد."

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز گفته است کشورش پیشنهادهای ایران را با دیدگاه از سرگیری گفتگوهای هسته ای در نظر خواهد گرفت.

کریستین فاژ گفت پاریس در حال رایرنی با سایر اعضای گروه ۱+۵ درباره بسته پیشنهادی ایران است.

در این حال سرگئی لاورف، وزیر امورخارجه روسیه می گوید بسته پیشنهادی ایران شامل موضوع هایی قابل بررسی است.

آقای لاروف همچنین اعمال تحریم بر بخش انرژی ایران را رد کرد.

آقای لاورف گفت: "بر اساس مرور مختصر پیشنهادی ایران، برداشت من این است که این بسته شامل موارد قابل استفاده است."

او ادامه داد: "مهم ترین موضوع این است که ایران آماده شرکت در گفتگوهای جامع درباره وضع کنونی، ایفای نقش مثبت در عراق، افغانستان و منطقه است."

آقای لاروف همچنین گفت شورای امنیت از اعمال تحریم های نفتی علیه ایران حمایت نمی کند.

آلمان و فرانسه از اعضای دائمی شورای امنیت و گروه ۱+۵ خواستار تشدید تحریم های ایران در صورت عدم پیشرفت در گفتگوهای اتمی هستند.

پی جی کراولی در پاسخ به سوالی درباره اختلاف نظر آمریکا و روسیه بر سر بسته پیشنهادی ایران از رایزنی مدیران سیاسی وزارتخانه های امورخارجه گروه ۱+۵ درباره محتوای پیشنهادهای این کشور در روز جمعه خبر داد.

پیشبینی می شود برنامه اتمی ایران یکی موضوع های عمده گفتگوهای پیش روی قدرت های جهانی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و گروه ۲۰ در اواخر سپتامبر باشد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در ماه ژوئن از ایران خواسته بود تا زمان برگزاری اجلاس گروه ۲۰ در ماه سپتامبر به پیشنهاد گروه ۱+۵ برای از سرگیری گفتگوهای هسته ای پاسخ دهد.

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/iran/2009/09/090910_wmj-nuclear-us-russia.shtml

بالا ^^

بخشی از آرای انتخابات افغانستان باطل اعلام شد

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در افغانستان آرای بخشی از مراکز رای دهی را به دلیل موجودیت تقلب در آن، باطل اعلام کرده است.

مسئولان این کمیسیون می گویند، "مدارک واضح و قناعت بخش" در مورد تقلب در این آرا به دست آمده است.

این آرا، شامل بیست و هفت مرکز رای دهی در ولایت غزنی، پنجاه و یک مرکز در قندهار و پنج مرکز رای دهی در ولایت پکتیکا است.

این نخستین بار است که بخشی از آرای انتخابات بیست و نهم اسد/مرداد افغانستان، رسما باطل اعلام می شود.

دومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با ادعاهای در مورد موجودیت تقلب گسترده در آن روبرو بوده است. برخی از نهادهای ناظر بر انتخابات، از جمله ناظران اتحادیه اروپا، و نیز شماری از نامزدهای انتخابات، از موجودیت "تقلب گسترده" در انتخابات سخن گفته اند.

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی اعلام نکرده که مجموع آرای باطل شده، به چه تعداد بوده است، اما مقامات می گویند، در هر یک از 25450 مرکز رای دهی در سراسر افغانستان، حدود ششصد تا هفتصد برگه رای دهی موجود بوده است.

این آرا در حالی باطل اعلام می شود که براساس 91 درصد از آرای شمارش شده، حامد کرزی، رئیس جمهور کنونی افغانستان توانسته حدود پنجاه و چهار درصد مجموع آرا را بدست بیاورد.

اما اعلام نتایج نهایی انتخابات، تا زمانی صورت نخواهد گرفت که ادعاهای تقلب در انتخابات و شکایات انتخاباتی بررسی شود.

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/afghanistan/2009/09/090910_ram_af_ballot_invalidated.shtml

بالا ^^

عبدالله: 'کمیسیون انتخابات مستقل نیست'

عبدالله عبدالله، رقیب عمده حامد کرزی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، گفته است که نهاد برگزار کننده انتخابات تحت تاثیر رئیس جمهور کرزی قرار دارد.

آقای عبدالله در مصاحبه با بی بی سی گفت که کمیسیون انتخابات افغانستان از رئیس جمهوری جانبداری می کند.

از سه هفته پیش و خاتمه رای گیری در دومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از زمان سقوط رژیم طالبان، ادعاها و شکایت ها در مورد بروز تقلب در انتخابات رو به افزایش بوده است.

با اعلام نتایج شمارش 91 درصد از آرای ریخته شده به صندوق های اخذ رای، آقای کرزی بیش از پنجاه درصد آرا را به دست آورده است.

به این ترتیب، با کسب اکثریت مطلق آرا توسط رئیس جمهوری کنونی، نیازی به برگزاری مرحله دوم انتخابات نخواهد بود.

در عین حال، قبل از آنکه نتایج نهایی انتخابات رسما اعلام و تایید شود، باید به صدها مورد شکایت از تقلب در انتخابات رسیدگی شود.

'رهبری غیرقانونی'

این نخستین بار است که دکتر عبدالله، ادعای وابستگی کمیسیون انتخابات به رقیب اصلی خود - حامد کرزی - را مطرح می کند.

آقای عبدالله در گفتگو با بی بی سی، با لحن تندی گفت که انتخابات از مردم افغانستان دزدی شده و کمیسیون مستقل انتخابات، "مستقل" نیست.

آقای عبدالله گفت: "این (کمیسیون) اصلا مستقل نیست، از رئیس جمهور کرزی جانبداری می کند."

او افزود: "این (کمیسیون) فاسد بوده است و بدرفتاری های آن حالا زیاد شده. من فکر می کنم که این به سود کشور نیست که کسی که به تقلب گسترده دست زده، کشور را برای پنج سال دیگر رهبری کند."

آقای عبدالله گفت: "من تنها در مورد حامیان خود صحبت نمی کنم، در مورد کسانی هم صحبت می کنم که به آقای کرزی رای دادند."

وی افزود "رای آنها حالا بخشی از تقلب است و در صدر آن، یک نتیجه تقلبی: رهبری غیرقانونی برای پنج سال دیگر."

با این حال، آقای عبدالله گفت که او هنوز طرفدار بدست آمدن نتایج عادلانه از طریق راه های صلح آمیز است.

اوایل این هفته، کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی، در نخستین واکنش خود نسبت به ادعای تقلب در انتخابات، گفت که کمیسیون انتخابات باید تمامی آرایی را که در مورد سلامت آنها تردید وجود دارد، بازشماری کند.

قرار بود نتایج نهایی انتخابات در ماه جاری اعلام شود، اما به نظر می رسد بررسی و رسیدگی به شکایات انتخاباتی، اعلام نتایج نهایی انتخابات را با تاخیر روبرو خواهد ساخت.

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/afghanistan/2009/09/090910_ram_abdullah_iec_claim.shtml

بالا ^^

باهنر: ادامه محاکمات سیاسی در ایران غیرعلنی خواهد بود

نایب رئیس مجلس ایران گفته است که ادامه محاکمه بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات این کشور علنی نخواهد بود.

محمدرضا باهنر روز پنجشنبه ۱۹ شهریور (۱۰ سپتامبر) در یک کنفرانس خبری گفت که هیأت سه نفره قوه قضائیه، مرکب از دادستان کل کشور، معاون اول قوه قضائیه و مدیرکل حوزه ریاست این قوه محاکمه ها را پیگیری می کنند و "تا اینجای قضیه قرار شده است که این دادگاه ها از حالت علنی بودن خارج شود تا جلوی استفاده تبلیغاتی از آنها گرفته شود".

او با انتقاد تلویحی از "استفاده تبلیغاتی از روند دادگاه" گفت: "برخی اقرارها و اعترافات ممکن است اعتراف به تحلیل اشتباه باشد که متفاوت از اعتراف به عمل مجرمانه است".

تا کنون چند چهره سرشناس جناح اصلاح طلب ایران که پس از انتخابات بازداشت شده و هنوز در بازداشت به سر می برند، در دادگاه علیه اعتقادات پیشین خود "اعتراف" کرده اند.

از جمله سعید حجاریان، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی گفت که در جریان انتخابات "با ارائه تحلیل های ناصواب مرتکب خطاهای سهمگین" شده است.

نایب رئیس مجلس ایران در کنفرانس خبری روز پنجشنبه خود همچنین در مورد مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی گفته است: "نمی توانم باور کنم کروبی با آن سابقه اش اتهامات بی پایه علیه نظام وارد کند و پس از دو ماه نتواند مستندی را برای حرف های خود پیدا کند و فکر می کنم اگر کروبی نتواند ادعای خود را اثبات کند، جرم بسیار بزرگی را مرتکب شده که باید پاسخگو باشد".

آقای کروبی چندی پیش در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، خواستار رسیدگی به موضوع تجاوز به بازداشت شدگان حوادث اخیر در بازداشتگاه ها شده بود که انتشار این نامه جنجالی بزرگ در ایران به پا کرد.

آقای کروبی می گوید بخشی از شواهد و مستندات خود را در اختیار نمایندگان قوه قضائیه قرار داده است.

با این حال مأموران دادستانی تهران روز سه شنبه به دفتر آقای کروبی و دفتر حزب اعتماد ملی رفتند و با توقیف همه اسناد و مدارک موجود، این دفاتر را مهر و موم کردند.

مأموران دادستانی همچنین ضمن بازداشت مرتضی الویری و علیرضا بهشتی، نمایندگان مهدی کروبی و میرحسین موسوی در کمیته رسیدگی به وضعیت بازداشت شدگان و آسیب دیدگان حوادث اخیر، اسناد و مدارک موجود در خانه های آنها را با خود برده اند.

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/iran/2009/09/090910_bahonar_courts_karubi.shtml

بالا ^^

نشانه های بحران در اقتصاد ایران

با وجود نظریه هایی که در باره جهانی شدن اقتصاد مطرح می شد، هیچکس انتظار نداشت اقتصاد کشورها به حدی به هم پیوسته باشد که بروز بحران در یکی از آنها سبب شود موجی از رکود در سراسر جهان به راه بیافتد.

در آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول پیش بینی شده است که رشد اقتصادی کشورهای جهان در سال ۲۰۱۰ میلادی هم تحت تاثیر بحران اقتصادی خواهد بود، هرچند طبق این پیش بینی، بعضی کشورها، تا پایان امسال از بحران نجات پیدا می کنند. اما در اقتصاد ایران چه می گذرد؟

یک سال پیش، در روزهایی که بیشتر کشورهای دنیا به دنبال جلوگیری یا دست کم کاهش آثار احتمالی بحران مالی بودند، برنامه ریزان ایران، آشکار شدن این بحران را ناشی از شیوه اداره امور اقتصادی کشورهای صنعتی خواندند. از جمله محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، در نامه ای که در آبان سال ۸۷ خطاب به صاحبنظران اقتصادی دانشگاه و حوزه های علمیه نوشت، تصریح کرد که "بحران پولی و مالی در جهان، باعث آشکار شدن و از پرده برون افتادن ضعف های بنیادین تئوری ها و نظام های اقتصادی سرمایه داری شده است."

محمود احمدی نژاد همچنین بحران جهانی اقتصاد را ناشی از شیوه مدیریت اقتصاد کشورهای صنعتی خوانده است که ربطی به ایران ندارد و ایران نباید از بروز چنین بحرانی ناراحت باشد.

بهروز هادی زنوز، استاد دانشگاه و اقتصاددان با این توضیح که بحران اقتصاد جهانی از بازارهای مالی آغاز شد، ادغام نشدن اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی را مهم ترین دلیلی می داند که سبب شده بود گروهی از کارشناسان و تصمیم گیران، انتقال بحران به اقتصاد ایران را جدی نگیرند. او می گوید: "از آنجا که بخش مالی ایران به صورت بسته فعالیت می کند و سرمایه گذاری خارجی نقش گسترده ای در اقتصاد ایران ندارد، در نتیجه تاثیر بحران جهانی اقتصاد از طریق شبکه بانکی و بازارهای مالی در اقتصاد ایران، چندان محتمل نبود."

با این حال، آقای هادی زنوز حجم مبادلات تجاری ایران با کشورهای دیگر را قابل توجه ارزیابی می کند و یادآور می شود: "از طریق واردات و صادرات کالاها، فروش نفت خام و موازنه بازرگانی و تجارت خارجی، اقتصاد ایران می توانست در معرض بحران جهانی اقتصاد قرار بگیرد و اینچنین هم شد."

جمشید پژویان، استاد دانشگاه هم کاهش تقاضای نفت به دلیل کاهش رشد اقتصاد جهانی را اولین مرحله انتقال بحران اقتصاد جهانی به اقتصاد ایران می خواند که با کاهش درآمدهای نفتی ایران، سبب شد بخش دولتی در تامین اعتبارات مورد نیاز بخش های اقتصادی با مشکل روبه رو شود.

بهروز هادی زنوز هم معتقد است که کاهش درآمدهای نفتی دولت در یک سال اخیر، سبب شده است دولت از برخی برنامه های توسعه بخش های اقتصادی چشم پوشی کند.

به عقیده این استاد دانشگاه، به دلیل سیاست های پیشین دولت در بخش اقتصادی، اعمال سیاست های فعال و سازنده برای جبران کندی توسعه بخش های اقتصادی ایران دشوار شده است.

محسن شمشیری، کارشناس مسایل اقتصادی با اشاره به سیاست های اقتصادی که در سال های اخیر در ایران اجرا شده اند، تاثیر بحران اقتصادی جهان بر وضعیت بازار پولی، بازار سرمایه و نرخ تورم در ایران را کم ارزیابی می کند، ولی یادآور می شود که بازار مسکن در ایران، تحت تاثیر بحران مالی جهان بوده است.

به گفته آقای شمشیری، سرمایه گذاران در کشورهایی مانند امارات متحده عربی، به دنبال رکود اقتصادی، بخشی از سرمایه خود را از این کشورها خارج کردند و این سرمایه را در یک مقطع زمانی، به بازار ایران وارد و در بخش مسکن سرمایه گذاری کردند، هرچند به دنبال سیاست های بانک مرکزی، بحران مالی جهان با تاخیری ۶ ماه تا یک سال، در بخش مسکن ایران اثر گذاشت و با کاهش تقاضا، از قیمت مسکن کاسته شد.

هادی زمانی، استاد دانشگاه در لندن معتقد است که بحران اقتصاد جهانی سبب می شود شرایط برای جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران سخت تر شود. او می گوید: "با توجه به مشکلات مالی در اقتصاد جهانی، ایران نمی تواند به راحتی گذشته، اعتبارات ارزی و صادراتی مورد نیاز خود را دریافت کند."

آقای زمانی معتقد است که برای کاستن آثار بحران اقتصاد جهانی بر اقتصاد ایران، هنوز راه هایی هست. او می گوید: " عقلایی کردن هزینه های دولت، از اقدام هایی است که باید هرچه سریع تر انجام شود."

هادی زمانی افزایش نرخ بهره وری در اقتصاد ایران را از دیگر اقدام هایی می داند که سبب می شود نرخ رشد اقتصادی افزایش یابد، هرچند این اقدام هم نیازمند عقلایی کردن مدیریت صنایع و تغییر ساختار اقتصادی ایران است.

با وجود تمام ایده های کارشناسان اقتصادی برای کاهش آثار بحران اقتصاد جهانی در اقتصاد ایران، به نظر می رسد تا زمانی که برنامه ریزان و مدیران دولتی اراده ای برای تغییر شرایط نداشته باشند، نمی توان قضاوت روشنی در باره زمان عبور بحران جهانی اقتصاد از اقتصاد ایران داشت.

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/iran/2009/09/090910_mgh_global_financial_crisis.shtml

بالا ^^

سروش: زوال استبداد دینی را جشن خواهیم گرفت

عبدالکریم سروش، نویسنده و پژوهشگر سرشناس ایرانی در نامه ای سرگشاده به آیت الله علی خامنه ای به تندی از او انتقاد کرده و سقوط حکومت او را پیش بینی کرده است.

آقای سروش در این نامه که روز پنجشنبه ۱۹ شهریور (۱۰ سپتامبر) منتشر شده، حکومت جمهوری اسلامی را "استبداد دینی" خوانده و نوشته است: "شما گفتید که 'حرمت نظام هتک شد' و آبروی آن به یغما رفت؛ باور کنید که در تمام عمر خود خبری بدین خوشی از کسی نشنیده بودم".

او آقای خامنه ای را متهم می کند که حاضر بوده "آبروی خدا برود" و "مردم به دیانت و نبوت پشت کنند"، اما به ولایت او آسیب نرسد.

آقای سروش نوشته است که ۱۲ سال پیش (در سال ۱۳۷۶ که دولت اصلاحات در ایران بر سر کار آمد) به آقای خامنه ای توصیه کرده بود که آزادی را به عنوان "روش" به کار گیرد و دست کم برای کامیابی در حکومت، به مطبوعات، احزاب و منتقدان اجازه فعالیت آزادانه بدهد تا او را در "تدبیر ملک و تنظیم نظام" یاری دهند.

او رهبر ایران را متهم کرده که بر خلاف توصیه او عمل کرده و در نتیجه حکومتش ناچار به دست زدن به "خیانت" و "جنایت" و "تقلب" شده است.

آقای سروش به اشاره به حوادث پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، اعتراضات پس از آن را "شورش غیرت بر غارت" خوانده و "فرو ریختن رعب رعیت" و "زوال مشروعیت ولایت" را بزرگترین دستاوردهای این شورش دانسته است.

او می نویسد: "ما نسل کامکاری هستیم. ما زوال استبداد دینی را جشن خواهیم گرفت. جامعه ای اخلاقی و حکومتی فرا دینی طالع تابناک مردم سبز ماست".

آقای سروش که زمانی عضو "ستاد انقلاب فرهنگی" بوده است در بخش دیگری از نامه سرگشاده خود نوشته است: "بارخدایا! تو گواه باش، من که عمری درد دین داشته ام و درس دین داده ام، از بیداد این نظام استبداد آئین برائت می جویم و اگر روزی به سهو و خطا اعانتی به ظالمان کرده ام، از تو پوزش و آمرزش می طلبم".

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/iran/2009/09/090910_op_soroush_open_letter_khamenei.shtml

بالا ^^

سعد حریری از نخست وزیری لبنان کناره گرفت

در رویدادی که لبنان را دستخوش بی ثباتی تازه خواهد کرد، سعد حریری، که مسئول تشکیل کابینه جدید لبنان شده بود، اعلام کرد تلاش برای تشکیل دولت وحدت ملی را متوقف می کند و از مسئولیت تشکیل کابینه و نخست وزیری کناره می گیرد.

آقای حریری در راس ائتلاف موسوم به چهاردهم مارس در انتخابات پارلمانی اخیر لبنان پیروز شد و از سوی میشل سلیمان، رئیس جمهور لبنان، مسئول انتخاب کابینه جدید گردید، اما 10 هفته تلاش او برای تشکیل دادن کابینه جدید بی حاصل بوده است.

در اوایل هفته جاری، گروه های مخالف به رهبری گروه حزب الله لبنان با تازه ترین ترکیب پیشنهاد شده مخالفت کردند.

گزارشگران می گویند قاعدتا میشل سلیمان باید برای تعیین گزینه جدید نخست وزیری با پارلمان مشورت کند.

آقای حریری در بیروت اعلام کرد تلاش هایش "بنا به دلایلی که اکنون همه می دانند" به نتیجه ای منجر نشده و او تصمیم خود مبنی بر کناره گیری را به رئیس جمهور لبنان اعلام کرده است.

او گفت: "امیدوارم این تصمیم به نفع لبنان باشد و اجازه دهد مذاکره و گفتگو دوباره آغاز شود."

سعد حریری، فرزند رفیق حریری است که نخست وزیر پیشین لبنان بود و در اثر بمبگذاری در اتومبیل در سال 2005 کشته شد.

ائتلاف چهاردهم مارس، ائتلافی طرفدار غرب محسوب می شود که بزرگترین گروه پیروز در انتخابات ماه ژوئن لبنان بود، اما برای تشکیل دولت به حمایت سایر احزاب نیاز داشت.

سعد حریری در روز دوشنبه ترکیب پیشنهادی کابینه 30 نفری لبنان را به میشل سلیمان اعلام کرد.

اما حزب الله با ترکیب و نحوه توزیع سمت های مختلف میان احزاب مخالفت کرد.

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/world/2009/09/090910_ba-lebanon_hariri.shtml

بالا ^^

خاطره حملات یازده سپتامبر در آمریکا زنده است

خودروها را می شویند، مدرسه ها را رنگ می کنند و در میان نیازمندان غذا توزیع می کنند.

در راهپیمایی ها برای آزادی شرکت می کنند و برای سربازانی که در میدان های نبرد در خارج می جنگند، نامه می نویسند.

در سراسر آمریکا، خاطره یازده سپتامبر - آن سه شنبه سرنوشت ساز در سال 2001 که حملات انتحاری علیه نیویورک و واشنگتن رخ داد - هنوز در یادهاست و رنگ نباخته است.

مراسم سالگرد امسال نام جدیدی دارد - روز ملی خدمت و یادبود.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و همسرش میشل، از آمریکایی ها خواسته اند برای ادای احترام به "قهرمانان آن روز تاریک" داوطلب شوند و خدمتی اجتماعی انجام دهند.

زمین خورده اما زنده

میراث به جای مانده از حملات یازده سپتامبر یکی از سخت ترین چالش هایی است که آقای اوباما با آن مواجه است.

در خاک آمریکا حمله ای شبیه حملات یازده سپتامبر تکرار نشده است اما در نقاط مختلف جهان شبکه القاعده و عواملش همچنان فعالند.

سه حادثه ای که اخیرا رخ داد، نشان می دهد که خطر جهانی اقدامات تروریستی هنوز هم واقعی است:

- بمبگذاری های ماه ژوئیه در جاکارتا، پایتخت اندونزی،

- سوء قصد ماه اوت علیه شاهزاده ای سعودی که مسئول امنیت داخلی کشورش است،

- و مجرم شناخته شدن سه مسلمان بریتانیایی در ارتباط با توطئه ای برای بمبگذاری در هفت پرواز بین المللی.

اغلب کارشناسان اتفاق نظر دارند که القاعده زمین خورده اما نمرده است.

فشارهای پی در پی از طرف آمریکا و متحدانش، القاعده را ضعیف کرده است. برخی رهبران این شبکه، که در رده های میانی قرار داشتند، در حملات هوایی آمریکا با هواپیماهای بدون سرنشینش کشته شده اند.

در دو کشوری که القاعده به نظر قدرتمند می آمده است - عراق و عربستان سعودی - این شبکه وادار شده از خود دفاع کند.

اما همان کارشناس ها می گویند که القاعده در رقابت جهانی برای تسخیر قلب و ذهن مسلمانان از دشمنانش موفق تر بوده است.

ایدئولوژی این شبکه ظاهرا هنوز برای مسلمانان جوان سرخورده در سراسر جهان، جذاب است.

کانون

در حال حاضر جبهه اصلی افراط گری، مناطق دور افتاده و بدون قانونی است که در امتداد مرز افغانستان و پاکستان واقع شده است.

گفته می شود اسامه بن لادن، رهبر القاعده و ایمن الظواهری، مرد دوم این شبکه، در این منطقه هستند اما مهم بودن این منطقه فقط به این دلیل نیست.

برای جهادی ها، افغانستان و پاکستان - و شاید هند - اکنون قلمرویی مناسب تر از عراق به نظر می رسد.

القاعده و طالبان در این منطقه فشارهای خود را افزایش داده اند.

در همین حال، گروه هایی که خود را "شعبه القاعده" می دانند در شمال آفریقا، یمن و جنوب شرقی آسیا فعالیت می کنند.

همان طور که توطئه برای بمبگذاری در هفت پرواز بین المللی نشان داد، القاعده به فعالیت های تروریستی خود در اروپا ادامه می دهد و برای اجرای آنها از مسلمانانی استفاده می کند که در محل زندگی می کنند یا تغییر مذهب داده اند و به اسلام روی آورده اند.

تاثیر اوباما

اما اگر این تصویر در کل تصویری آشناست، عامل جدیدی وارد این معادله شده است - باراک اوباما.

انتخاب او باعث شد دستگاه اطلاعاتی القاعده دست به حملات لفظی شدیدی بزند.

ایمن الظواهری تا جایی پیش رفت که به نژادپرستی متوسل شد و رئیس جمهوری جدید آمریکا را "غلام خانه زاد" توصیف کرد.

این اظهارات آقای ظواهری نشان می دهد که جهادی ها آقای اوباما را هدفی مشکل تر از جورج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا، می دانند.

رئیس جمهوری جدید آمریکا سریعا نشان داد که برای او برقراری ارتباط با مسلمانان یک اولویت است.

او اصطلاح "جنگ علیه تروریسم" و دیگر گفته هایی را که به نظر مضر می رسید، کنار گذاشت.

آقای اوباما در نطقی در دانشگاه قاهره در ماه ژوئن، که تبلیغات زیادی در باره آن انجام شد، به مسلمانان "آغازی جدید" را در روابطشان با آمریکا پیشنهاد کرد.

او وعده داد سربازان آمریکا را تا سال 2012 از عراق بیرون بکشد و وضعیت فلسطینیان را "غیر قابل تحمل" خواند.

اما سه ماه بعد از نشستن بر مسند کار، حتی مسلمانانی که از نطق او در قاهره استقبال کرده بودند، مردد شده اند.

- اسرائیل ساختمان های بیشتری را برای یهودیان در کرانه باختری می سازد.

- مقام های آمریکا، ایران را با تحریم های "فلج کننده" تهدید می کنند.

- شمار سربازان آمریکا در افغانستان رو به افزایش بوده است.

یکی از مفسران آمریکایی مسلمان می گوید: "او مانند اوباما حرف می زند اما مانند بوش عمل می کند."

اسلام ستیزی

رئیس جمهوری آمریکا در حالی که تلاش دارد از عهده شک و تردیدهای مسلمانان نسبت به غرب برآید، همچنین باید با آنسوی سکه - شکاکیت غرب در مورد اسلام - سر و کله بزند.

بسیاری هنوز بر این باورند که آنچه در پیش روست برخورد تمدن هاست.

نایل گاردینر، از اعضای یک اتاق فکر متمایل به افکار محافظه کارانه در واشنگتن به نام "بنیاد هریتاژ" (Heritage Foundation)، در روزنامه ای بریتانیایی نوشت: "خطری که از سوی اسلام گراها وجود دارد بدترین خطر در جهان آزاد از زمان سقوط کمونیسم و اولین مرحله از سرکوب رژیم نازی در جنگ جهانی دوم است."

آقای گاردینر در مقاله خود در روزنامه دیلی تلگراف افزود: "به چالش گرفتن افراط گری، به اجرا درآوردن قانون به طور موقت نیست بلکه جنگی دراز مدت برای دفاع از تمدن غرب است."

یکی از خوانندگان در واکنش به این مقاله، بدون نام و نشان، در سایت اینترنتی این روزنامه نوشته است:"اسلام پیکارجو جور اعمال زشت اسلام را می کشد."

این دست از احساسات - رساتر یا خاموش تر - کم نیست.

اخیرا به دانش آموزان مدرسه ای در فلوریدای آمریکا گفته شد برگردند خانه، چون تی شرت هایی پوشیده بودند که روی آن نوشته شده بود "اسلام شیطانی است". این تی شرت ها را کلیسایی محلی به آنها داده بود.

"روایاتی از تحقیر"

از بین بردن شکاف میان اسلام و غرب چالشی دراز مدت است.

رایان کراکر، دیپلمات کارکشته آمریکایی، در مقاله ای در هفته نامه آمریکایی نیوزویک، درس های حملات یازده سپتامبر را هشت سال بعد از وقوع آنها مرور کرده است.

آقای کراکر اخیرا بعد از تقریبا چهار دهه از وزارت امور خارجه آمریکا بازنشسته شد. او از جمله سفیر آمریکا در کابل و به تازگی در بغداد بود.

او می نویسد آمریکایی ها هنوز یاد نگرفته اند که "تحمیل خودشان در جوامع آشفته و تندخو، راه چاره نیست."

آقای کراکر ادامه می دهد: " آنچه نادانی و تکبر قدرت های زور گو تلقی می شود ممکن است منجر به روایات جدیدی از تحقیر شود که تا قرن های متمادی دعوت به انتقامجویی را تغذیه خواهد کرد."

او می گوید آنچه نیاز است "شکیبایی استراتژیک" است - چیزی که آمریکایی ها به طور سنتی "کمتر توانسته اند در خود ایجاد کنند."

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/world/2009/09/090910_shr_nine_elelven_anniversary_hardy.shtml

بالا ^^

قراردادهای گازی استرالیا با آسیا از صد میلیارد دلار گذشت

استرالیا روز پنجشنبه (10 سپتامبر)، اعلام کرد قراردادی گازی با ژاپن و کره جنوبی منعقد کرده است که بر اساس آن استرالیا در 25 سال آینده گاز مایع به ارزش شصت میلیارد دلار به این دو کشور ارسال خواهد کرد.

کوین راد، نخست وزیر استرالیا، به پارلمان این کشور گفت شرکت نفتی شوران، که مقرش در آمریکاست، از میدان گازی گورگون در شرق استرالیا به دو کشور ژاپن و کره جنوبی گاز منتقل خواهد کرد. این میدان گازی از سال 2014 فعال می شود.

ماه گذشته استرالیا با چین قرارداد گازی به ارزش پنجاه میلیارد دلار و با هند قراردادی بیست و پنج میلیارد دلاری بست.

منابع گاز طبیعی نزدیک به یک چهارم نیاز سوختی جهان را تامین می کند که استفاده های اصلی آن از جمله تولید برق و سیستم گرمایی منازل است.

گاز طبیعی از نفت ارزانتر است و در مقایسه با سوخت ذغال کمتر آلودگی ایجاد می کند. اما این نوع سوخت در گذشته یک نقطه ضعف بزرگ داشته است. گاز از مایعات یا جامدات فضای بیشتری می گیرد و به همین دلیل حمل و نقلش هزینه بردار بوده است.

تا چندی پیش عملی ترین راه برای ارسال گاز طبیعی به بازارهای دور دست، لوله هایی بوده که به طور دائمی نصب می شده است.

اما در سال های اخیر پیشرفت در فن آوری تولید گاز طبیعی مایع یا "ال ان جی"، صنعت انتقال گاز را دگرگون کرده است.

گاز تحت فشار و سرما به مایع، که حملش آسانتر است، تبدیل شده و امکان حمل آن با تانکرهای دریایی، که هزینه ای کمتر دارد، ایجاد آمده است.

گاز مایع به راحتی قابل جا به جایی به نقاط مختلف جهان است و به همین دلیل بازارهای بالقوه آن گسترش یافته است.

همچنین مایع شدن گاز باعث شده مشتریان آن کمتر به یک فروشنده واحد متکی باشند و به گفته مارک گریگوری، گزارشگر بی بی سی در امور تجاری، خطر تنش های سیاسی و بسته شدن شیر فلکه خط های لوله گاز (همانطور که از جمله در مورد روسیه و اروپا مشاهده شد)، کاهش یافته است.

اما گاز مایع شده، مشکلاتی نیز دارد. تکنولوژی به کار گرفته شده برای تبدیل گاز طبیعی به مایع بسیار پیچیده و راه اندازی آن پرهزینه است.

گزارشگر بی بی سی می گوید میادین گاز طبیعی که از راه های آبی فاصله زیادی دارند هنوز هم برای انتقال محصول استخراجی خود به ترمینال های ترابری به نصب لوله نیاز دارند.

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/business/2009/09/090910_shr_austrailia_gas_deal.shtml

بالا ^^

دولت فرانسه مالیات انرژی وضع کرد

نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه برنامه خود برای اخذ مالیاتی جدید جهت مبارزه با روند گرم شدن کره زمین را اعلام کرد.

این مالیات از سال آینده میلادی و به صورت گام به گام بر روی استفاده از نفت، گاز و ذغال سنگ اعمال خواهد شد.

بر اساس مقررات مربوط به مالیات جدید، کسانی که معادل یک تن دی اکسید کربن از طریق سوزاندن هر یک از مواد فوق تولید می کنند، باید 17 یورو مالیات بپردازند.

هم منازل مسکونی و هم شرکت ها مشمول این مالیات خواهند شد، اما صنایع سنگین و شرکت های نیرو که در حال حاضر تحت طرح اتحادیه اروپا برای مبادله آلودگی های کربنی فعالیت می کنند، از این مالیات معاف هستند.

قسمت عمده الکتریسیته مورد نیاز فرانسه از طریق نیروگاه های هسته ای تامین می شود که از مالیات آلودگی کربنی جدید مستثنی است.

آقای سارکوزی اعلام کرد درآمد به دست آمده از این مالیات، از طریق کاهش در دیگر موارد مالیات و "چک های سبز" به مالیات دهندگان پس داده خواهد شد.

مالیات آلودگی های کربنی با مخالفت سخت جناح های مختلف سیاسی در فرانسه مواجه شده است.

روزنامه لوموند فرانسه نوشت این مالیات به اندازه 70 درصد سهم پرداخت آلودگی های کربنی فرانسه را تامین می کند و هر ساله برای دولت 4.3 میلیارد یورو درآمد ایجاد خواهد کرد.

آقای سارکوزری تاکید می کند که هدف از وضع مالیات جدید، وادار کردن مردم فرانسه به تغییر عادات مصرفی و کاهش تولید انرژی از سوی آنهاست.

با این وجود منتقدان آن را ابزاری برای تامین هزینه های دولت قلمداد کرده اند.

دو سوم رای دهندگان فرانسوی می گویند با پرداخت مالیات جدید مخالف هستند و نگرانند که نتوانند هزینه های افزایش یافته انرژی را بپردازند.

فرانسوا فیون، نخست وزیر فرانسه پیشتر میزان مالیات را 14 یورو بازاء هر تن دی اکسید کربن تولید شده عنوان کرده بود.

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/science/2009/09/090910_ba-france-tax.shtml

بالا ^^

وضع بیمه درمانی در آمریکا در مقایسه با سایر کشورهای جهان

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، طی نطقی در کنگره این کشور خواهان اصلاح بیمه درمانی شده است.

یکی از اهداف اصلی او گسترش پوشش بیمه درمانی است تا میلیون ها آمریکایی که در حال حاضر بیمه نیستند نیز بتوانند از آن بهره مند شوند.

اما مشکل دیگر در باره نظام درمانی آمریکا هزینه بالای آن است و منتقدان آقای اوباما می گویند طرح های او این مشکل را بدتر می کند.

وقتی بیمه درمانی آمریکا درست عمل می کند کمتر از بیمه های درمانی سایر کشورهای جهان نیست. اما هزینه اش بالاست.

هزینه بیمه درمانی - خصوصی و عمومی -بیش از شانزده درصد درآمد ملی است.

این رقم در هیچ کشور صنعتی دیگر جهان مشاهده نمی شود.

فرانسه، کانادا، آلمان و تعداد معدودی دیگر از کشورهای صنعتی 10 تا یازده درصد از درآمد ملی خود را صرف بیمه های درمانی می کنند.

برخی، از جمله بریتانیا و ژاپن، نصف آمریکا برای بیمه های درمانی خود هزینه می کنند.

هزینه ای که نظام درمانی آمریکا متقبل می شود برای دارندگان بیمه های درمانی خوب مزایای زیادی در بر دارد.

اما بیش از چهل میلیون آمریکایی بیمه نیستند و از برخی جنبه ها مردم آمریکا در کل از مراقبت های پزشکی در این کشور راضی نیستند.

فردی که در آمریکا متولد می شود طول عمرش در مقایسه با فردی که در دیگر کشورهای صنعتی متولد می شود، کمتر است.

بنا به گفته سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه، آماری که اخیرا جمع آوری شده است نشان می دهد یک آمریکایی چهار سال کمتر یک فرد ژاپنی عمر می کند.

اما سرزنش کردن نظام بیمه درمانی آمریکا درست نیست.

برخی از این مرگ و میرها شاید به خاطر تفاوت های اجتماعی باشد. آمار بالاتر قتل و چاقی مفرط، که ارتباطی به کیفیت بیمه درمانی ندارد، از جمله علل تفاوت بین جوامع است.

برخی تحلیلگران گفته اند که اگر این عوامل وجود نداشت، طول عمر مردم آمریکا به طور چشمگیری بیشتر از دیگر کشورهای توسعه یافته بود.

به هر حال، نظام درمانی در آمریکا هزینه بالایی دارد.

با پیرتر شدن جامعه و راغب تر شدن مردم به استفاده از امکانات درمانی جدید و اغلب پرهزینه، فشار بر نظام درمانی آمریکا بیش از پیش مشهود خواهد شد.

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/science/2009/09/090910_shr_obama_health_walker.shtml

بالا ^^

اوباما از آزادی مقراحی ابراز نارضایتی کرد

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده نارضایتی خود از آزادی عبدالباسط المقراحی را به اطلاع گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا رسانده است.

به گفته سخنگوی کاخ سفید آقای اوباما در تماس تلفنی با آقای براون نارضایتی خود را از این موضوع اعلام کرد.

آقای اوباما پیش تر نیز آزادی آقای مقراحی را اشتباه دانسته بود.

رابرت گیبز در بیانیه ای گفت: "رئیس جمهوری نارضایتی خود را از اقدام دولت محلی اسکاتلند در آزادی المقراحی، بمبگذار پرواز شماره 103 هواپیمایی پان ام و بازگشت او به لیبی اعلام کرده است."

آقای مقراحی که تبعه لیبی است، به جرم بمبگذاری در هواپیمای مسافربری آمریکایی و انفجار آن بر فراز لاکربی در اسکاتلند در سال 1988به حبس ابد محکوم شده بود.

دویست و هفتاد تن در حادثه کشته شدند که 189 تن از آنها آمریکایی بودند. بسیاری از خانواده های قربانیان از آزادی آقای مقراحی انتقاد کرده اند.

دولت محلی اسکاتلند ماه گذشته آقای مقراحی را به علت ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات از زندان آزاد کرد و دولت بریتانیا تاکید دارد که در این تصمیم نقشی نداشته است.

دفتر نخست وزیر بریتانیا گفتگوی گوردون براون و باراک اوباما درباره آزادی آقای مقراحی را در تماس تلفنی چهل دقیقه ای این دو نفر تایید کرده است.

یکی از سخنگویان نخست وزیری بریتانیا با تایید این موضوع ازپاسخ دادن به سوالی درباره فرد آغاز کننده بحث درباره آزادی آقای مقراحی خودداری کرد.

این سخنگو همچنین ابراز نارضایتی آقای اوباما از آزادی عبدالباسط المقراحی را تایید نکرد.

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/world/2009/09/090910_wmj-obama-megrahi.shtml

بالا ^^

فیروزآبادی می گوید یکی از اهداف حمایت از فلسطینی ها کسب امتیاز است

سرلشکر حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، گفته است که حمایت جمهوری اسلامی از گروه های فلسطینی و سایر "نهضت‌های آزادی بخش" علاوه بر داشتن جنبه ای "انسانی"، "عنصری در تامین امنیت ملی و اقتدار منطقه‌ای" ایران نیز به شمار می آید.

به گزارش منابع خبری ایران آقای فیروزآبادی روز چهارشنبه در مراسم تودیع مصطفی محمد نجار و معارفه احمد وحیدی، وزرای سابق و جدید دفاع، اظهار نظر می کرد.

او گفت: "نگاه ایران در سیاست خارجی خویش در قبال مقاومت اسلامی و نهضت‌های آزادی‌بخش، نگاهی کاملا انسان دوستانه و در راستای انجام وظایف دینی و عقیدتی و به فرمایش شهید رجایی مکتبی است؛ اما این موضع بی‌ارتباط با تامین امنیت و منافع ملی کشورمان و همچنین سایر کشورهای اسلامی و منطقه در قبال این حمایت‌ها توسط مقاومت اسلامی نیست."

او جای دیگری در سخنانش افزود: "از نگاه راهبردی، حمایت از آرمان فلسطین و یا دیگر نهضت‌های بشری ضداستعماری و ضدظلم، نه تنها هزینه برای نظام نیست بلکه نوعی سرمایه‌گذاری برای کسب امتیازات منطقه‌ای و بین‌المللی از نگاه منافع ملی است."

وی همچنین این حمایت ها را در چارچوب توسعه "اقتدار ملی" توصیف کرد.

بسیاری از ناظران حمایت ایران از گروه هایی چون حماس و حزب الله لبنان را یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی ایران در کشمکش با غرب توصیف می کنند، اما حکومت ایران اغلب مایل است این کمک ها را در چارچوب های غیرسیاسی، و در قالب پشتیبانی معنوی و انساندوستانه تعریف کند.

از این جهت سخنان روز چهارشنبه سرلشکر فیروزآبادی می تواند اذعانی نادر به استفاده ایران از این گروه ها به عنوان "اهرمی سیاسی برای کسب امتیازات منطقه‌ای و بین‌المللی" به شمار آید.

اسرائیل ایران را به ارائه کمک های مالی، تسلیحاتی و آموزشی (نظامی) به این گروه ها متهم می کند و آمریکا نیز جمهوری اسلامی را به دلیل چنین حمایت هایی "بزرگترین حامی دولتی تروریسم در جهان"خوانده است. واشنگتن از جمله ایران را متهم کرده است که در سال 2008 سه هزار نیروی حزب الله را در داخل ایران تعلیم داده و 200 میلیون دلار هم در اختیار گروه حزب الله قرار داده است.

دولت آمریکا اردیهشت ماه گذشته (آوریل 2009) با انتشار یک گزارش سالانه، مدعی شد "مشارکت ایران در طراحی و حمایت مالی حملات تروریستی در سراسر خاور میانه، اروپا و آسیای میانه تاثیری مستقیم بر تلاش های بین المللی برای پیشبرد صلح داشته، ثبات اقتصادی در خلیج (فارس) را تهدید کرده و رشد دموکراسی را تضعیف کرده است."

اما مقام های جمهوری اسلامی با رد این اتهام ها، هرگز از کمک مالی یا نظامی به این گروه ها سخن به میان نمی آورند و آن را انکار می کنند.

با این حال آقای فیروزآبادی که یک چهره محافظه کار نزدیک به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور و آیت الله خامنه ای رهبر ایران توصیف می شود در سخنان تازه خود تلویحا به کمک مالی به این گروه ها اشاره کرده است.

او از "وجود هزینه های سیاسی، تبلیغاتی، مالی" در سیاست حمایت از فلسطینی ها سخن گفته است.

سرلشکر فیروزآبادی که برای دو دهه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران بوده است در داخل ایران چهره ای جنجال آفرین نیز به شمار می رود.

وی اواخر تیر ماه درحالی که اعتراضات خیابانی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری هنوز ادامه داشت اعلام کرد که حکومت همه تلاشش را برای حفظ "نظام" انجام می دهد.

آقای فیروزآبادی گفت "با تمام توان ایستاده ایم تا نظام بماند."

مخالفان این اظهارات را دخالت نظامیان در امور سیاسی خوانده و به شدت محکوم کردند.

آقای فیروزآبادی از اعضای شورای عالی امنیت ملی ایران است و چندی پیش نیز نشان استقلال ایران که بالاترین نشان دولتی این کشور است را دریافت کرد.

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/iran/2009/09/090909_si_firoozabadi_palestine.shtml

بالا ^^

چگونگی اشتراک

1. وارد ایمیلی شوید که می خواهید اخبار بی بی سی را از طریق آن دریافت کنید

2. ایمیلی به نشانی majordomo@lists.bbc.co.uk بفرستید، و در بخش موضوع کلمه subscribe persian-htm را قرار دهید.

3. یک ایمیل مبنی بر تایید اشتراکتان از طرف BBCPersian.com دریافت می کنید.

4. مراحل گفته شده را دنبال کنید تا اشتراکتان تایید شود.

بی بی سی نشانی ایمیل شما را تنها برای مصارف اداری فقط تا زمانی که شما مشترک اخبار بی بی سی هستید، ذخیره خواهد کرد. ایمیل شما به اشخاص یا نهادهای دیگر داده نخواهد شد.

اگر تا 24 ساعت ایمیلی مبنی بر تایید اشتراکتان دریافت نکردید، فیتلر اسپم (هرزنامه) خود را بررسی کنید. اگر ایمیل بی بی سی را نیافتید با یک نشانی ایمیل دیگر برای اشتراک اقدام کنید.

لغو اشتراک

1. وارد ایمیلی شوید که اخبار بی بی سی را از طریق آن دریافت می کنید

2. ایمیلی به نشانی majordomo@lists.bbc.co.uk بفرستید، و در بخش موضوع کلمه unsubscribe persian-htm را قرار دهید.

3. یک ایمیل مبنی بر تایید لغو اشتراکتان از طرف BBCPersian.com دریافت می کنید.

4. مراحل گفته شده را دنبال کنید تا اشتراکتان لغو شود.

نظرهای شما و راهنمایی نظرهای شما و راهنمایی

ما از پیشنهادها و انتقادهای شما استقبال می کنیم.، همچنین از درخواست های شما برای کمک و راهنمایی. نظرهای خود را به feedback@domain.name بفرستید و در قسمت موضوع ["Feedback and support"] بگذارید.

حق نشر این مطالب برای بی بی سی محفوظ است

بالا ^^