۱۳۸۸ دی ۷, دوشنبه

حمله نیروهای دولتی به منزل آیت الله خمینی



مراسم تاسوعا و شب عاشورا در تهران و اصفهان به خشونت کشیده شد. در خبرسازترین حمله، لباس شخصی ها با شعار "ابوالفضل علمدار، خامنه‌ای نگهدار" به بیت آیت الله خمینی در جماران حمله کردند، شیشه های حسینیه را شکشتند و مردم عزادار را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

میزان خشونت در روز گذشته از سوی نیروهای نظامی و انتظامی و لباس شخصی ها به گفته شاهدان عینی از 30 خرداد، 13 آبان و 16 آذر بیشتر بوده است و تهران تبدیل به شهری امنیتی و پادگانی شده که در در تمام نقاط آن ، نیروهای نظامی و امنیتی مستقر شده اند.



حمله به خاتمی با پاره آجر

روز گذشته سخنرانی سید محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران در حسینیه شماره یک جماران با محاصره این حسینیه از سوی ماموران نظامی و امنیتی و حمله لباس شخصی ها به داخل آن ، ناتمام ماند.

خبرنگار "روز" که در داخل حسینیه حضور داشت گزارش داده است که از آغاز سخنرانی رئیس جمهور سابق ایران، لباس شخصی ها با شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه ، سعی در ایجاد اخلال در مراسم را داشتند اما موفق نمی شدند. حدود بیست دقیقه از شروع سخنرانی سید محمد خاتمی می گذشت که وی گفت: "قیام امام حسین برای جلوگیری از انحراف دین بود و میخواست با کسانی مقابله کند که به اسم دین حکومت می کردند ..." این سخن خاتمی با تشویق مردم حاضر همراه گردید اما به یک باره لباس شخصی هایی که در داخل حسینیه بودند به سمت تریبون حمله بردند و حتی به پرتاب پاره آجر به سمت سخنران پرداختند که منجر به آغاز در گیری شد و در همان موقع، محافظان خاتمی او را از سالن خارج کردند.

براساس این گزارش، لباس شخصی ها که تعداد آنها نزدیک به صد نفر بود، به ضرب و شتم مردم پرداخته و موبایل های دوربین دار مردم را می گرفتند. آنان راهرویی به سمت در خروجی تشکیل داده بودند و در دو طرف این راهرو ایستاده و مردم را با زنجیر و باتوم به شدت مورد ضرب و شتم قرار میدادند.

سایت پارلمان نیوز که متعلق به فراکسیون خط امام مجلس است، این حرکت لباس شخصی ها را در شباهت کامل با منش یزیدیان توصیف کرده و نوشته است: "این حرکت گروهک فشار در شب عاشورا حسینی در حضور اعضای بیت امام راحل، شباهت کاملی با اخلاق و منش یزیدیان داشت که با ادعای دفاع از اسلام و ولایت به مردم بی سلاح، عزادار و با تقوا حمله کردند".



تهدید مردم قبل از شروع سخنرانی

یک شاهد عینی از درون حسینیه به "روز" گفته است که قبل از شروع سخنرانی خاتمی، افراد لباس شخصی که در حسینیه حضور داشتند مردم را تهدید میکردند و از آنها می خواستند که حسینیه را ترک کنند و می گفتند که بهتر است بیرون بروید چون اینجا درگیری خواهد شد اما مردم توجه نکرده و با شعار "صل علی محمد، بوی خمینی آمد" از خاتمی استقبال کردند.

درگیریها در داخل حسینیه جماران در حالی اتفاق می افتاد که هزاران نفر از مردم پشت درهای بسته این حسینیه تجمع کرده بودند.

براساس گزارش خبرنگاران "روز" هزاران نفر از مردم که برای حضور در مراسم حسینیه جماران و سخنرانی سید محمد خاتمی به این حسینیه آمده بودند، با درهای بسته حسینیه مواجه شدند.

یکی از شاهدان عینی که در مقابل حسینیه جماران حضور داشت به "روز" گفت: من وقتی رسیدم دیدم که درهای حسینیه بسته است و جمعیت بسیاری تجمع کرده اند، نمی توانم تعداد جمعیت را تخمین بزنم اما بالای ده هزار نفر بودند و هر لحظه هم بر تعداد اضافه می شد. مردم می خواستند بلند گو بگذارند جلوی حسینیه تا صدای داخل را بشنوند و سخنرانی خاتمی را گوش کنند اما ماموران اجازه ندادند. مردم آرام بودند و شعار تندی سر داده نمی شد شعار ها در حد "یا حسین ، میر حسین – ابولفضل علمدار ، کروبی رو نگهدار" و همچنین "کروبی زنده باد ، موسوی پاینده باد" بود اما به یکباره گارد ویژه به همراه لباس شخصی ها به مردم حمله کردند و به شدت مردم را با زنجیر و چماق و باتوم زدند، سپس گاز اشک آور زدند و در این موقع بود که شعارهای مردم تندتر شد و مردم شعار میدادند: "این ماه ماهه خونه، سید علی سرنگونه" ، "مرگ بر دیکتاتور" و ...

به گفته این شاهد عینی، مسجدی در نزدیکی حسینیه شماره یک جماران واقع است که مردم در مقابل این مسجد نیز تجمع کرده بودند. تا این که ماموران برق مسجد را قطع کرده و به میان مردم حمله بردند تا آنها را متفرق کنند و درگیریها شدت گرفت.

این شاهد عینی افزود: به یکباره می ریختند توی جمعیت و یکی دو نفر را می کشیدند بیرون و چند نفره به جان او می افتادند و به شدت مورد ضرب و شتم قرار می دادند که مردم در واکنش فریاد می زدند "بی شرف ها". آنها گاز اشک آور زدند و سپس با باتوم الکتریکی به جان مردم افتادند و باز شعار های مردم تند تر شد و فریاد می زدند "مرگ بر خامنه ای" و "تجاوز، جنایت، مرگ بر این ولایت".

این شاهد عینی ادامه داد: من به اتفاق بخشی از جمعیت به سمت نیاوران راه افتادم و سر یاسر که رسیدیم درگیری خیلی شدید بود و کسانی که سوار بر ماشین بودند برای حمایت از مردم به طور ممتد بوق میزدند اما لباس شخصی ها یک هو به جان ماشین ها افتاده و ماشین هایی که بوق میزدند را پلاکشان را می کندند. شیشه های برخی ماشین ها را نیز خرد کردند.

به گفته این شاهد عینی، در سه راه یاسر، یک باره سی یا چهل موتورسوار به مردم حمله کردند. موتور سوار ها با موتور به سمت مردم رفته و روی آنها می پریدند. زمین هم پر بود از سنگ هایی که لباس شخصی ها ، با آنها مردم را مضروب کرده بودند.



درگیری، از جماران تا تجریش

براساس گزارش رسیده، درگیری ها از جماران تا نیاوران و میدان تجریش ادامه داشت و نیروهای نظامی و گارد ویژه با خشونت بسیار مردم را مورد حمله قرار دادند. خبرنگار "روز" از شلیک پیاپی گاز اشک آور و گاز فلفل به سمت مردم و تیراندازی هوایی خبر داده است. مردم در مقابل سطل های آشغال را آتش زده بودند تا گاز اشک آور را خنثی کنند. نیروهای گارد ویژه بر اساس گفته های شاهدان عینی چندین اتومبیل را مورد حمله قرار داده و با ضربات باتوم خسارات شدیدی به این اتومبیل ها وارد کردند. تعداد زیادی از مردم مضروب شده و دچار شکستگی سر ، دست و یا پا شده و به بیمارستان منتقل شده اند و تعدادی نیز بازداشت شده اند که از میزان افراد بازداشت شده خبری در دست نیست.

"این لشکر حسینه- حامی میرحسینه" ، "نصر من الله و فتح قریب- مرگ بر این دولت مردم فریب" ، "امروز کربلا اینجاست" ، "احمدی عمروعاص - 63 درصد اینجاست" ، "ما اشک تمساح نمی خوایم - دولت مصباح نمیخوایم" ، "مرگ بر خامنه ای" ، "معاویه حیا کن- سلطنت و رها کن" ، "خامنه ای یزید شد- روی یزید سفید شد" ، "تهران شده کربلا" و... شعارهایی است که دیروز در اقصی نقاط تهران از سوی مردم سر داده می شد.

همچنین فیلم هایی در سایت یوتیوب منتشر شده که نشان می دهد مردم فریاد می زدند: "محمود خائن آواره گردی، خاک وطن را ویرانه کردی، کشتی جوانان وطن، الله اکبر، کردی هزاران در کفن، الله اکبرف مرگ بر تو…"



محاصره دارالزهرا

همزمان در حالی مراسم شب عاشورا در دارالزهرا تهران برگزار شد که بیش از 2000 بسیجی آن را محاصره کرده بودند. سایت نوروز از حمله لباس شخصی ها به اتومبیل هادی غفاری و شکستن سر همسر این روحانی با آجر خبر داده است. علی اکبر محتشمی پور که بنیانگذار و متولی دارالزهراست نیز هدف تهاجم نیروهای لباس شخصی قرار گرفت.

لباس شخصی ها که دار الزهرا را به محاصره در آورده بودند مانع از ورود مردم به داخل آن می شدند که با اعتراض مردم به این قضیه به درگیری انجامید. سپس گاز اشک اور پرتاب شد و مردم بسیاری مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

وب سایت نوروز گزارش داده که عده ای از لباس شخصی ها چندین بار قصد بالا رفتن از دیوار و ورود به محل دارالزهرا را داشتند که با ممانعت عده ای دیگر از خودشان که این اقدام را مغایر "دستورالعمل" می دانستند از این کار صرف نظر کردند.

دارالزهرا پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری محل برگزاری دعای کمیل اعضای جنبش سبز بود که با دستگیری حسین نورانی نژاد، هماهنگ کنندۀ این برنامه ها و نیز مهدی اقبال که خواننده دعای کمیل بود، مدتی از فعالیتش کاسته شد تا آمادۀ اجرای برنامه های عزاداری در ماه محرم شود.



درگیرهای سطح شهر تهران

از ساعات نخستین روز گذشته ، مناطق مختلف شهر تهران به شدت ملتهب و نا آرام بود. انقلاب، فردوسی، امام حسین، هفت تیر، پل چوبی، تقاطع نواب صفوی تا میدان انقلاب و از میدان انقلاب تا تقاطع چهار راه ولیعصر نیروهای ویژه در فاصله های کمی از هم مستقر شده بودند.

به گفته شاهدان عینی، مردمی که در سکوت و بدون سردادن شعار در میدان امام حسین تجمع کرده بودند با حمله گارد ویژه مواجه شدند و درگیری شروع شد. گارد ویژه برای متفرق کردن مردم از گاز اشک اوراستفاده کرد و اقدام به تیراندازی هوایی نمود. "این ماه ماه خونه، سیدعلی سرنگونه" و "خامنه‌ای یزید شد، روی یزید سفید شد" ، شعارهایی است که بعد از حمله نیروهای نظامی به مردم، از سوی مردم سرداده می شده است.

تعقیب و گریز ها در خیابان های فرعی ادامه داشت و موتورسواران به تعقیب مردم در این خیابان ها و ضرب و جرح آنها می پرداختند. همچنین، ماشین هایی که در همراهی با مردم بوق میزدند مورد حمله گارد ویژه قرار گرفته و شیشه هایشان می شکست.

همزمان مسافران اتوبوس‌های بی‌آر‌تی که از خیابان آزادی و انقلاب در حرکت هستند در همراهی با مردم شروع به شعار دادن کرده اند. فیلمی که در سایت یوتیوب منتشر شده مسافران یکی از این اتوبوس ها را نشان می دهد که شعار می دهند: "معاویه حیا کن، سلطنت رو رها کن" و "دیکتاتور ننگت باد، منتظری روحت شاد".

این در حالی است که خبرنگار "روز" از تهران گزارش داده است بسیاری از فعالان سیاسی و مطبوعاتی از ساعات اولیه روز گذشته تحت نظر بوده و نیروهای امنیتی به طور کاملا محسوس آنها را تعقیب می کرده اند، و حتی به برخی از آنان به صورت تلفنی هشدار داده شده بود که از خانه خارج نشوند.

از سوی دیگر، گزارش های شاهدان عینی از بازرسی شهروندان در متروو ضبط تلفن های همراه مردم توسط نیروهای نظامی و امنیتی حکایت دارد. هنوز از تعداد دستگیر شدگان، آمار دقیقی در دست نیست.



حمله به دفتر خبرگزاری ایسنا

براساس گزارش ها موتورسواران یگان ویژه، در تعقیب معترضانی که در کوچه‌های فرعی میدان انقلاب در ساختمان خبرگزاری ایسنا پناه گرفته بودند، به این ساختمان حمله کرده و با زنجیر و باتوم به شدت معترضان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

خبرگزاری ایسنا با نتشار خبری این موضوع را تایید کرده است. براساس خبر این خبرگزاری، "در پي برخي فعل و انفعالات در خيابان و ميدان انقلاب و تعقيب و گريز برخي شعاردهندگان از سوي يگان ويژه ناجا، برخي از شعاردهندگان با هجوم به در مخصوص عبور و مرور پرسنل اين خبرگزاري به محوطه حياط وارد شدند كه به رغم ممانعت و تذكر انتظامات صورت گرفته، به حضور افراد تعقيب كننده نيز منجر شد".

براساس این خبر، این اتفاقت چند دقیقه ای به طول انجامیده و يكي از خبرنگاران اين خبرگزاري كه سعي در هدايت تمامي افراد ياد شده به بيرون از محوطه خبرگزاري را داشت، مضروب شده است.



خشونت در اصفهان

همزمان با تهران عزاداری شب عاشورای حسینی در اصفهان نیز به خشونت کشیده شد.

یکی از شاهدان عینی در این زمینه به "روز" گفت: از ظهر این طور شایع شده بود که آیت الله طاهری بعد از نماز مغرب و عشا به مسجد اعظم می روند. ما نیز به سمت این مسجد راه افتادیم و زمانی که رسیدیم، تعدادی مامور به صورت پراکنده در اطراف مسجد حضور داشتند. با این وجود نزدیک ساعت 7:30 مردم بسیاری در مسجد اعظم جمع شده بودند و همانطور که برنامه عزاداری و نوحه خوانی در مسجد در جریان بود بیرون مسجد شروع به دادن شعارمرگ بر دیکتاتور کردند. ده دقیقه نگذشته بود که ماموران ریختند داخل مسجد و به متولیان مسجد گفتند که یا بلندگو را خاموش و مسجد را تخلیه کنید یا اینکه خود ما اینکار را خواهیم کرد. مسئولین مسجد هم به خاطر جلوگیری از درگیری در مسجد ابتدا قسمت آقایان را تخلیه کرده و بعد با ایجاد یک زنجیره انسانی تا سر خیابان مسجد، زنها را بدرقه کردند که آسیبی نبینند و ماموران درب مسجد را بسته و اطراف مسجد را محاصره کردند.

این شاهد عینی افزود: مردم در مقابل جلوی مسجد جمع شده و شروع به شعار دادن کردند که به یکباره ماموران به مردم هجوم آوردند و با سنگ ، باتوم، چماق، گاز اشک آور و اسپری فلفل به جان مردم افتادند. در اثر حمله وحشیانه مامورین جمعیت در خیابان حسین آباد محله علی آباد و خیابان ارتش پخش شدند و دامنه درگیری افزایش پیدا کرد و مردم هم با پرتاب سنگ جواب مامورین را می دادند، اما ماموران پرتاب تعدادی گاز اشک آور مردمی که دور هم جمع شده بودند را پراکنده کردند و افرادی که جدا شده بودند را به شدت مورد ضرب و شتم قرار می دادند و با کتک سوار مینی بوس هایی که سر خیابان مسجد اعظم پارک شده بود می کردند.

به گفته این شاهد عینی، مرتب به تعداد مامورین اضافه می شد و چون موقع شلیک گاز اشک آور مردم مجبور به دویدن و فرار کردن می شدند و جمعیت از هم می پاشید، هم شدت ضرب و شتم و هم تعداد بازداشت شدگان زیاد بود.

به گفته این شاهد: در این فاصله خیلی از کسانی که مضروب می شدند به خانه های محل پناه می بردند و خیلی از منازل هم دربهای پارکینگ و حیاط شان را باز گذاشته بودند که موقع حمله ماموران، مردم به خانه های آنها پناه ببرند حدود ساعت 9 بود که فضا به شدت ملتهب بود اما از میزان درگیریها کاسته شد و جمعیت کم کم پراکنده شدند. اما تا ساعت 10 خیابان مسجد اعظم و تمامی کوچه های منتهی به آن توسط مامورین بسته شده بود و سرتاسر حسین آباد و ارتش، مملو از نیروهای نظامی و گارد ویزه و لباس شخصی بود.

همزمان خبرنگار "روز" از اصفهان گزارش داده است که حدود ساعت 9:5 دقیقه مسولان مسجد از مسول نیروهای انتظامی حاضر در محل اجازه گرفته و در مسجد را باز کردند تا غذاهای نذری را که برای شام هیات عزاداری تهیه شده بود قبل از فاسد شدن از آنجا ببرند که با موافقت ماموران و با نظارت آنها، اجازه داده شد، غذاهای بسته بندی شده را خارج کرده و به یکی از محله های محروم شهر ارسال کنند.

گزارش خبرنگار "روز" می افزاید: در هنگام انتقال غذاها از مسجد به کامیونتی که حاضر بود، نیروهای نظامی درخواست کرده اند که از این غذاهای نذری به ماموران گارد ویژه و لباس شخصی های حاضر در محل داده شود که این امر با مخالفت شدید مسولان مسجد مواجه شده است.

این گزارش از بروز درگیری در خیابان چهارباغ، همچنین شهدا حکایت دارد و فضای شهر به اصفهان به شدت امنیتی گزارش شده و حتی در خیابان های فرعی نیز، پر از مامور و نیروی نظامی است

--
کبک آگاه است
به امیـــــ/\ـــــد آزادی

عزت الله سبحانی : خشونت خواست حکومت است مردم خویشتن دار باشند



عزت الله سحابی، رییس شورای فعالان ملی – مذهبی، در مصاحبه با روز از دغدغه های خود در مورد سمت و سوی حرکت های اعتراضی سخن گفته است. وی با تاکید بر لزوم پرهیز مردم از خشونت می گوید: "خشونت را این حاکمیت دارد به مردم تحمیل می کند. زور و فشار وارد می کند برای اینکه مبارزات مردم به سمت رادیکالیسم برود." وی معتقد است: " فداکاری در راه هدف همیشه این نیست که من بروم و سینه ام را در مقابل گلوله دشمن سپر بکنم؛ گاهی وقتها هم هست که من برای رسیدن به هدفم باید تسلط بر نفس داشته باشم تا از آنچه که دشمن می خواهد و من را به سوی آن هل می دهد، اجتناب کنم."





با اتفاقاتی که امروز در تهران و بسیاری از نقاط کشور افتاد، آیا شما فکر می کنید که مبارزات مردم مسالمت آمیز می رود که سمت و سوی دیگری پیدا کند؟

ما اطلاع دقیق داریم که حاکمیت می خواهد و اصرار دارد که این مبارزه را به خشونت بکشاند تا آن را سرکوب کند. به همین دلیل ما همچنان و بیش از گذشته بر پرهیز از خشونت و تأکید بر مبارزه مسالمت آمیز اصرار داریم.



خوب مردم باید چه کنند؟

مردم با توجه به همین اصراری که طرف مقابل بر خشونت دارد و با توجه به اینکه حتا در روزی مثل عاشورا تظاهرات مردم را به آن سمت می کشد، مردم باید هر چه بیشتر از آن دوری کنند و مبارزه دموکراتیک را طولانی تر و کم هزینه تر کنند. در واقع مردم باید خویشتن داری کنند. این درک ما و تجربه ما از مبارزات سیاسی در این جامعه است و از مردم ایران این تقاضا را داریم. حال چقدر این توصیه ما را بپذیرند و عمل کنند... ما سعی خودمان را می کنیم. تنها توان ما در این شرایط این است. تجربه بیست و پنج سال انقلاب که ما در مقابل خودمان داریم هم به ما می گوید که آنها خواستند با خشونت پاسخ بدهند خودشان هم به مروز به سرکوبگر و خشونت طلب تبدیل شدند؛ گذشته از آنکه اگر اصل بر خشونت گذاشته شود حاکمیت ابزار سرکوب در دست دارد و خشن تر است.



ولی به نظر می رسد در حکومت اصل بر خشونت گذاشته شده است. حوادث امروز حتا مردم را هم به نسبت گذشته به تهاجم کشاند.

ما که می دانیم خشونت را این حاکمیت دارد به مردم تحمیل می کند. زور و فشار وارد می کند برای اینکه مبارزات مردم برود به سمت رادیکالیسم تا سرکوب شان کند. اما حرف ما این است که اگر بنا بر خشونت گذاشته شود، این حاکمیت هیچ ابایی هم ندارد که یک میلیون نفر آدم را هم بکشد. اینان پای حفظ خودشان در این حد ایستاده اند. بنا براین هموطنان عزیز من که می بینم در این خیابان ها چه کشیده اند، باز هم باید خویشتن داری بکنند و فداکاری بکنند. فداکاری در راه هدف همیشه این نیست که من بروم و سینه ام را در مقابل گلوله دشمن سپر بکنم. گاهی وقتها هم هست که من برای رسیدن به هدفم باید تسلط بر نفس داشته باشم تا از آنچه که دشمن می خواهد و من را به سوی آن هل می دهد، اجتناب کنم. این کار با تحریکاتی که حکومت می کند آسان نیست، اما یکی از سختی های مبارزه همین فشارهای حسی و عاطفی است که ما باید از عهده اش بر بیاییم.



عده ای می گویند وقتی این حاکمیت در نهایت زور دارد که مردم را سرکوب کند، پس چه امیدی برای مردم باقی می ماند که مبارزه مسالمت آمیز بکنند؟ اصلاً توصیه شما به مردم در این مرحله ای که الان هستند چیست؟ چگونه این سلاح خشونت را از دست حکومت بگیرند؟

ببینید ما باید خواسته های مان را بر اساس توان مان مرحله بندی کنیم. اگر ما با اقای خامنه ای و رهبری کشور مسئله داریم، سوال داریم، اعتراض داریم ـ که خیلی هم داریم ـ اما مصلحت ما در این نیست که پای آقای خامنه ای را به میان کشیده و شعار علیه رهبر بدهیم. ما باید به هر وسیله ای می توانیم تبلیغ، ترویج، نوشتن، انتشار اسناد، نشان بدهیم که احمدی نژاد بلای جان ایران است. حضورش نابودی ایران است! آقای خامنه ای آیا می خواهد به سرنوشت کسی دچار شود که از یک چنین شخصیتی دفاع می کند؟ چون واقعیت این است که احمدی نژاد ملاحظه آقای خامنه ای را هم نخواهد کرد از او هم گذر خواهد کرد. او نقشه ها دارد برای ایران و برای خودش. او می خواهد به عنوان سردار امام زمان ظهور کند. او نه تنها علیه آقای خامنه ای، اصلاً علیه روحانیت در خواهد آمد. ما باید از این موضع با آقای خامنه ای حرف بزنیم.



اینها در صورتی است که آقای خامنه ای به این صحبت ها گوش بدهد؛ شما فکر می کنید که آقای خامنه ای این حرف ها را می شنود؟

خوب بینید این یک بخش از سیاست ماست. هیچ مبارزه ای هم نیست که که بتوان آینده اش را با دقت پیش بینی کرد آن هم در این فضای ایران که این قدر پیچیده است . هیچ جامعه ای به نظرم در دنیای امروز اینهمه پیچیدگی ندارد. ولی ما باید به هر حال برنامه بگذاریم که برای یک مرحله معین قدم برداریم. اگر احمدی نژاد برود ما یک مرحله جلو رفته ایم.



شما به پپیشبرد این سیاستی که می گویید چه امیدی دارید، وقتی به گفته خودتان شعارها علیه آقای خامنه ای است؟ چگونه میخواهید این روند را به سمتی که می گویید به مصلحت است تغییر بدهید؟

به هر حال من یا فقط ملی - مذهبی ها نیستند که برای پیشبرد این سیاست تلاش می کنند. آقای موسوی و آقای کروبی هم هستند و دیگران هم هستند. آقای خاتمی که دوازده سال است مبلغ تئوری عدم خشونت است و باز دیشب در جماران با او آن حرکت را کردند هم از این سیاست دفاع می کند. ما باید تمام تلاش مان را در جهت تمرکز مبارزه مردم بر روی احمدی نژاد بگذاریم و به نظر من این ما را یک گام به جلو می برد و در وهله اول خطر آسیب های بیشتر از سوی این دولت را از مملکت ما رفع می کند و امکان می دهد که با تعقل و تأمل بیشتر به آینده کشورمان فکر کنیم

--
کبک آگاه است
به امیـــــ/\ـــــد آزادی

مهدی کروبی در وبلاگ شخصی خود پیام تسلیتی خطاب به مردم منتشر و خشونت‌های روز عاشورا علیه تظاهرات‌کنندگان را محکوم کرد. او نیروهای سرکوبگر را "جماعتی وح






مهدی کروبی، از نامزدهای معترض به تقلب‌های انتخابات دهم ریاست جمهوری، شامگاه یکشنبه ۶ دی، در پیام جدیدی در وبلاگ شخصی خود، زخمی و کشته شدن تظاهرات‌کنندگان روز عاشورا را تسلیت گفت و برخورد خشونت‌آمیز با مردم را در درگیری‌های دیروز محکوم کرد. کروبی در پیام تسلیت خود خطاب به مردم ایران، سرکوب روز گذشته‌ی معترضان را در مراسم عاشورا، با دوران شاهنشاهی پهلوی پسر مقایسه و بیان کرده است که آن رژیم حرمت عزاداران معترض را در راه‌پیمایی عاشورای سال ۱۳۴۲ نگه داشت.

(برای خواندن متن کامل پیام تسلیت مهدی کروبی بر روی لینک پایین این نوشته کلیک کنید.)


کروبی در بیانیه‌ی خود به سرپیچی جریان تندروی حامی احمدی‌نژاد از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی و بی‌توجهی او به "رأی ملت" اشاره کرده است. او با یادآوری رویدادهای خشونت‌بار هفت ماه گذشته، از جمله در زندان کهریزک و برگزاری دادگاه‌های نمایشی از "ابعاد جدیدتر برخوردهای غیرقانونی" دستگاه حکومتی سخن گفته است. کروبی همچنین از بر هم زدن سخنرانی محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، در حسینیه‌ی جماران انتقاد کرده است. او مهاجمان را "جماعتی وحشی" نامیده، کشتار و سرکوب مردم در روز عاشورا را "مصیبتی بزرگ و گناهی نابخشودنی" خوانده و به خانواده‌ها و بستگان کشتگان تسلیت گفته است.


تلویزیون دولتی ایران روز دوشنبه ۷ دی، شمار کشتگان درگیری‌های دیروز را به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بیش از پانزده تن اعلام کرد.

دولت‌های فرانسه و آمریکا دیروز و دولت ایتالیا امروز در موضع‌گیری‌های جداگانه‌ای سرکوب معترضان را در راه‌پیمایی‌های دیروز محکوم کرده‌اند.

سازمان عفو بين‌الملل هفته‌ی گذشته ضمن محکوم کردن برخورد با عزاداران در مراسم سوگواری آیت‌الله منتظری، از رهبر ایران خواسته بود تا مانع برگزارى مراسم عاشورا و راه‌پیمایی مردم نشود.
در قسمتى از بيانيه عفو بين‌الملل آمده بود که حکومت ایران نبايد با معترضان در گردهمايی‌هاى آرام برخورد خشونت‌آمیز داشته باشد.

--
کبک آگاه است
به امیـــــ/\ـــــد آزادی