۱۳۸۸ مرداد ۲۸, چهارشنبه

سقوط می کند... مانند کودتاچی ها قبلی...

واشنگتن پست: کروبی و پیش بینی سقوط احمدی نژاد

روزنامه واشنگتن پست در شماره روز چهارشنبه، 19 اوت، گزارشی را به فعالیت ها و دیدگاه های مهدی کروبی، از رهبران مخالف دولت ایران، اختصاص داده است.

این گزارش با عنوان "روحانی ایرانی پیش بینی می کند که مخالفان احمدی نژاد را ساقط می کنند" به قلم توماس اردبرینک از بخش خارجی روزنامه چاپ شده و در آن آمده است که روزنامه متعلق به مهدی کروبی روز دوشنبه این هفته بسته شد و نظامیان و روحانیون بنیادگرا خواستار محاکمه او شده اند اما این نامزد شکست خورده انتخابات مناقشه برانگیز ایران می گوید که مخالفت با دولت کنونی، هر روز ابعاد گسترده تری می یابد.

واشنگتن پست می نویسد که این روحانی ایرانی که از زمان انقلاب اسلامی سال 1979 سمت های مهمی را در حکومت بر عهده داشته، در مصاحبه ای که روز سه شنبه انجام شد گفت که احمدی نژاد، همراه با آن دسته از روحانیون و فرماندهان پاسدار که از او حمایت می کنند، در برابر حرکت رو به رشد مردم، روحانیون ارشد و نمایندگان مجلس، شکست خواهد خورد.

این روزنامه به نقل از مهدی کروبی می نویسد که از زمان برگزاری انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری در روز 12 ژوئن، "در خیابان ها، در بازارها، در مراسم عروسی و در مساجد، در همه جا مردم از آنچه که روی داده شکایت دارند و این نارضایی با سرعتی فوق العاده رو به گسترش است."

به نوشته این روزنامه، آقای کروبی گفته است که "درست است که به خاطر وضعیت خطرناکی که در کشور ما ایجاد شده، ممکن است مردم محتاطانه عمل کنند اما افکار و دیدگاهشان تغییری نیافته است."

اعتماد ملی

واشنگتن پست می نویسد که مهدی کروبی راه اندازی محاکمه های دستجمعی اخیر را که در آنها تعدادی از مشاوران نزدیک او به ارتباط با یک توطئه غربی برای سرنگونی رژیم اعتراف کرده اند پدیده ای بی سابقه در ایران می داند.

روحانی هفتاد و دو ساله ایرانی می گوید "این دادگاه هدف مشخصی را دنبال می کند. دادگاه را برندگان انتخابات سازمان داده اند و تنها مخالفان آنان در معرض اتهام قرار گرفته اند اما مردم هرگز اتهامات قتل، بمب گذاری و جاسوسی علیه یکصد متهم را باور نخواهندکرد."

به نوشته واشنگتن پست، در حالیکه میرحسین موسوی، دیگر نامزد معترض انتخابات، بر اجرای کامل قانون اساسی تاکید دارد، کروبی پیگیر نقض بخش های مشخصی از قوانین بوده و خواستار انجام تحقیقات در مورد گزارش های مربوط به شکنجه، مرگ حین بازداشت و تجاوز جنسی به جوانان بازداشتی شده است.

تجاوز به بازداشتیان

این روزنامه می افزاید که آقای کروبی در نامه خود به یکی از روحانیون ارشد نوشته است که تعدادی از بازداشت شدگان گزارش کرده اند که شدت تجاوز به برخی از دختران بازداشتی چنان بوده که به دستگاه های تناسلی آنان آسیب رسیده و گزارش های دیگری نیز حاکی از آن است که بعضی از پسران بازداشتی آنگونه مورد تجاوز قرار گرفتند که بعد از آزادی از حبس، دچار آسیب جسمی و روانی جدی شده اند.

واشنگتن پست می نویسد که چهارشنبه گذشته، علی لاریجانی، رئیس مجلس،خواستار انجام تحقیقات در مورد گزارش های مطرح شده از سوی آقای کروبی شد اما یک روز بعد اعلام کرد که این اتهامات بی پایه است و می تواند مورد بهره برداری دشمنان جمهوری اسلامی قرار گیرد و در روز جمعه هم امامان جمعه در سرتاسر ایران، که جملگی منصوب رهبر جمهوری اسلامی هستند، کروبی را هدف حمله قرار دادند و گفتند که نامه او باعث تضعیف احترام برای رهبران جمهوری اسلامی شده است و احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، اظهار نظر کرد که این نامه ای است که باعث جشن آمریکا و اسرائیل شد و اعلام داشت که قوه قضائیه محترم وقوع هر گونه تجاوز جنسی را به عنوان کذب محض، تکذیب کرده است.

کروبی و موسوی

با اینهمه، به نوشته واشنگتن پست، کروبی عقب نشینی نکرده و گفته است که همچنان پیگیر این مساله خواهد بود و تبلیغات منفی بر عزم او تاثیری ندارد و میرحسین موسوی هم که برای چند روز در مورد گزارش های تجاوز جنسی در زندان ها سکوت اختیار کرده بود با انتشار نامه ای در روز سه شنبه، "ایادی حکومت" را به تجاوز جنسی متهم کرد و ضمن ستایش از شهامت مهدی کروبی، ابراز امیدواری کرد که سایر روحانیون نیز به او تاسی کنند.

این روزنامه می افزاید که در عین حال، آقای کروبی روز سه شنبه گفت که در نظر ندارد به جبهه سیاسی موسوی، موسوم به راه سبز آزادی، ملحق شود و افزود که اهداف او و آقای موسوی یکی است و اختلافی بین آنان وجود ندارد اما راه های متفاوتی را برای رسیدن به این هدف دنبال می کنند.

آقای کروبی گفته است که در نظر دارد فعالیت حزب اعتماد ملی را، که ارگان آن به دستور دادستان تهران تعطیل شده، تقویت کند.

روزنامه واشنگتن پست در ادامه گزارش خود، شرحی از سوابق مهدی کروبی چاپ کرده و نوشته است که او در استان لرستان به دنیا آمد و در حوزه قم تحصیل کرد و از پیروان اولیه آیت الله خمنی بود که در زمان حکومت سلطنتی ایران چند بار به زندان افتاد، اما بعد از انقلاب تصدی سمت هایی مانند سرپرستی چند بنیاد و ریاست مجلس را برعهده گرفت و در انتخابات سال 2005 هم رقیب احمدی نژاد بود.

در انتخابات سال جاری، مهدی کروبی با برنامه ای شامل بهبود وضعیت زنان و رعایت حقوق مدنی وارد مبارزات انتخاباتی شد اما، به گفته منابع دولتی، شمار آرای او چنان اندک بود که حتی در استان محل ولادت خود هم نفر آخر شد!

به نوشته واشنگتن پست، آقای کروبی معتقد است که دولت کنونی در سراشیب قرار گرفته وی می پرسد "این گروه توانسته قدرت را قبضه کند اما آیا توانایی حل مشکلات، جلب رضایت مردم، برقراری روابط مناسب با جهان و حل معضل بیکاری را دارد؟

به نظر آقای کروبی "مشکلات حل نخواهد شد، بر نارضایتی مردم افزوده می شود و اینها همه، نتیجه انتخابات اخیر است."

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/08/090819_he_washingtonpost_karroubi.shtml

اولين شماره‌‌ي نشريه‌ي 23 خرداد ---- به شكل پيوست

دانلود کل دوهفته نامه خرداد2301     0203

05060708

10111204

09131415

181716