۱۳۸۸ آذر ۲, دوشنبه

آیا می دانید - حجـــــــــــــاب اجباری نیست؟

گاهی در فضای جامعه، با کسانی برخورد می کنم، که از اینکه جمیله کدیورِ محجبه، در نفی اجباری بودن حجاب صحبت می کند، تعجب می کنند!

از سوی دیگر برخی محافظه کاران به صورتی از حجابِ اجباری صحبت می کنند که انگار جزء لاینفک اسلام است!!!

در این زمینه خوب است بدانیم که در عین اینکه حجاب یک اصل لاینفک اسلامی است اما در هیچ جای قرآن و اسلام حجاب، اجباری دانسته نشده است!

یعنی در هیچ جای قرآن گفته نشده است اگر زنی به حجاب تن نداد بالاجبار حجاب سرش کنید یا مثلا اموری که در این روزگار اتفاق می افتد یعنی خدای نکرده اسید به صورتش بپاشید یا آنها را سوار پاترول کنید و به منکرات ببرید یا هر چیز مشابه دیگری!

حتی مهمترین آیه مربوط به حجاب، به پیامبر اسلام دستور می دهد که به زنان خود بگویید که حجاب سر کنند(که گاهی بی دلیل آن را چادر می دانند) و صحبت از هیچ اجباری در آن نیست! همانطور که دستور به نماز هم به فرزندان لازم است اما به هیچ وجه به معنی اجبار نیست!

 

یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیما(قرآن ۳۳:۵۹)

اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند. این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است، و خدا آمرزنده مهربان است.(ترجمه فولادوند)

 

در اینجا خوب است ببینیم، آیت الله طالقانی از معدود روحانیون روشنفکر و از موسسین نهضت آزادی ایران که به صورت ناگهانی! در ابتدای انقلاب دار فانی را وداع گفت چه نظری داشته است:

آیت الله طالقانی،کیهان ۲۰ اسفند ۱۳۵۷ :

حتی برای زن های مسلمان هم در حجاب اجباری نیست چه برسد به اقلیت های مذهبی…ما نمی گوییم زنها به ادارات نروند و هیچ کس هم نمیگوید…زنان عضو فعال اجتماع ما هستند…اسلام و قرآن و مراجع دین میخواهند شخصیت زن حفظ شود. هیچ اجباری هم در کار نیست. مگر در دهات ما از صدر اسلام تا کنون زنان ما چگونه زندگی می کردند؟ مگر چادر می پوشیدند؟…کی در این راهپیمایی ها زنان ما را مجبور کرده که با حجاب یا بی حجاب بیایند؟ این ها خودشان احساس مسئولیت کردند. اما حالا اینکه روسری سر کنند یا نکنند باز هم هیچکس در آن اجباری نکرده است.

Taleghani_Hejab_ejbari

امید که حداقل از این فکر اشتباه، که گمان کنیم، حجاب اجباری، جزء دین است، خارج شویم!

 
 
16 آذر
زمانی دیگر برای غریو آزادی

--
کبک آگاه است
بلاگهای ویژه پوستـــــر
http://kabk22.plogger.ir/
http://kabk22.wordpress.com/
به امیـــــ/\ـــــد آزادی

هیچ نظری موجود نیست: