۱۳۸۸ دی ۷, دوشنبه

مهدی کروبی در وبلاگ شخصی خود پیام تسلیتی خطاب به مردم منتشر و خشونت‌های روز عاشورا علیه تظاهرات‌کنندگان را محکوم کرد. او نیروهای سرکوبگر را "جماعتی وح






مهدی کروبی، از نامزدهای معترض به تقلب‌های انتخابات دهم ریاست جمهوری، شامگاه یکشنبه ۶ دی، در پیام جدیدی در وبلاگ شخصی خود، زخمی و کشته شدن تظاهرات‌کنندگان روز عاشورا را تسلیت گفت و برخورد خشونت‌آمیز با مردم را در درگیری‌های دیروز محکوم کرد. کروبی در پیام تسلیت خود خطاب به مردم ایران، سرکوب روز گذشته‌ی معترضان را در مراسم عاشورا، با دوران شاهنشاهی پهلوی پسر مقایسه و بیان کرده است که آن رژیم حرمت عزاداران معترض را در راه‌پیمایی عاشورای سال ۱۳۴۲ نگه داشت.

(برای خواندن متن کامل پیام تسلیت مهدی کروبی بر روی لینک پایین این نوشته کلیک کنید.)


کروبی در بیانیه‌ی خود به سرپیچی جریان تندروی حامی احمدی‌نژاد از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی و بی‌توجهی او به "رأی ملت" اشاره کرده است. او با یادآوری رویدادهای خشونت‌بار هفت ماه گذشته، از جمله در زندان کهریزک و برگزاری دادگاه‌های نمایشی از "ابعاد جدیدتر برخوردهای غیرقانونی" دستگاه حکومتی سخن گفته است. کروبی همچنین از بر هم زدن سخنرانی محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، در حسینیه‌ی جماران انتقاد کرده است. او مهاجمان را "جماعتی وحشی" نامیده، کشتار و سرکوب مردم در روز عاشورا را "مصیبتی بزرگ و گناهی نابخشودنی" خوانده و به خانواده‌ها و بستگان کشتگان تسلیت گفته است.


تلویزیون دولتی ایران روز دوشنبه ۷ دی، شمار کشتگان درگیری‌های دیروز را به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بیش از پانزده تن اعلام کرد.

دولت‌های فرانسه و آمریکا دیروز و دولت ایتالیا امروز در موضع‌گیری‌های جداگانه‌ای سرکوب معترضان را در راه‌پیمایی‌های دیروز محکوم کرده‌اند.

سازمان عفو بين‌الملل هفته‌ی گذشته ضمن محکوم کردن برخورد با عزاداران در مراسم سوگواری آیت‌الله منتظری، از رهبر ایران خواسته بود تا مانع برگزارى مراسم عاشورا و راه‌پیمایی مردم نشود.
در قسمتى از بيانيه عفو بين‌الملل آمده بود که حکومت ایران نبايد با معترضان در گردهمايی‌هاى آرام برخورد خشونت‌آمیز داشته باشد.

--
کبک آگاه است
به امیـــــ/\ـــــد آزادی

هیچ نظری موجود نیست: