۱۳۸۸ آذر ۳, سه‌شنبه

قطع مصاحبه زنده تلویزیون با پوران درخشنده

گفت‌وگوی زنده تلویزیونی پوران درخشنده، کارگردان سینما درباره «معضلات جایگاه زن در سینما و تلویزیون» دیروز پس از گذشت پنج دقیقه از برنامه، نیمه کاره قطع شد.

پوران درخشنده درباره این کار مسئولان صداوسیما گفت: من نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد. سئوالی از من پرسیده شد و من در حال پاسخ به این سئوال بودم كه یک مرتبه پخش برنامه متوقف شد و مجری برنامه با مخاطبان خداحافظی كرد.

درخشنده این اتفاق را سئوال برانگیز خواند و گفت: وقتی از اولین كارگردان زن سینمای ایران در برنامه‌‌ای دعوت می‌كنند و با یک پرسش چالشی از او می‌خواهند كه درباره جایگاه زن در سینمای ایران حرف بزند ولی به یكباره برنامه را متوقف می‌كنند، یعنی نمی‌خواهند كه چنین بحثی در رسانه مطرح شود.

گفته می‌شود که قطع گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با پوران درخشنده با حضور چندی پیش رضا استادی در برنامه چهارسو و اعلام دستمزد بازیگران سینما و تلویزیون بی ارتباط نیست.

موضوع دستمزدهای بازیگران به جنجالی در جامعه و در میان هنرمندان تبدیل شد و عزت الله ضرغامی، رییس سازمان صداوسیما برای جلوگیری از تکرار آن، به تولیدكنندگان برنامه‌ تذكر داد.

سقوط جایگاه زن در سینمای ایران

درخشنده درباره مسائلی که در برنامه زنده تلویزیونی باید به آن پرداخته می‌شد، گفت: من به دنبال این مساله بودم که بالاخره جایگاه زن در سینمای ایران چیست. چرا زنان فیلم‌ها و سریال‌ها آنقدر غیرقابل باور هستند.

این کارگردان معتقد است: از خواهران، همكاران، دوستان و دختران و زنانی كه در خانه كارگری می‌‌كنند و ما در جامعه می‌بینیم و لمسشان می‌كنیم در سینمای ایران خبری نیست.

او می‌گوید: این تصویری كه ما از زن می‌بینیم واقعی نیست. من می‌خواهم بدانم خط قرمز‌ها چیست تا حداقل تكلیف‌مان با پرداخت‌های این‌گونه‌ای به زنان روشن شود.

پوران درخشنده چندی پیش هم از نوع نگاه به زنان در سینما انتقاد کرده و گفته بود: متاسفم كه جایگاه زن در سینمای ما تا این حد افت كرده و زن امروز و مشكلاتش تا این حد با سینما بیگانه شده‌اند.

او تاکید کرده بود: تصویر زنانی كه با سیلی صورت‌شان را سرخ نگه می‌دارند، كجاست؟ كدامیک از تصاویری كه از زن در سینما می‌بینیم، در جامعه كنونی ما مشابهی دارد؟ به جای نمایش آمال و دردهای زنان، تصویری متزورانه از آنها دیده‌ایم كه در مثلث‌های عشقی قرار می‌گیرند.

درخشنده با انتقاد از این‌كه به زنان جامعه ایرانی به شكل درستی پرداخته نمی‌شود، گفته بود: زنان نیمی از جمعیت ما را تشكیل می‌دهند و باید نیمی دیگر آن را نیز تربیت كنند. چقدر از زنان دردمند جامعه و زنان شاغلی كه در زیر بار مسئولیت قد خم می‌كنند ولی خانواده و اقتصاد آن را به تنهایی حفظ می‌كنند، زنان بیوه‌ای كه سعی دارند روی پای خود بایستند، در سینمای ما به تصویر درآمده‌اند؟


--
کبک آگاه است
بلاگ ویژه پوستـــــر
http://kabk22.wordpress.com/
به امیـــــ/\ـــــد آزادی

هیچ نظری موجود نیست: