۱۳۸۸ مهر ۱۵, چهارشنبه

سردرگمی مسئولین و ریزش نیروی بسیج

چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸
مصاحبه با فعالین دانشجویی

سردرگمی مسئولین و ریزش نیروی بسیج

 بعد از اعتراضات دانشجویی در دانشگاه تهران و صنعتی شریف موج برخورد با دانشجویان شدت گرفته است؛ در آخرین نمونه 17 تن از فعالان دانشجویی در پارک جمشیدیه دستگیرشدند. هرچند 15 تن از این دانشجویان یک روز بعد آزاد شدند اما دو تن از آنان به بند 209 زندان اوین منتقل شده اند. "روز" در گفتگو با مهدی عربشاهی و بهاره هدایت به بررسی این موضوع پرداخته و همچنین در گفتگو با برادر احمد احمدیان، دانشجویی که به بند 209 زندان اوین منتقل شده آخرین وضعیت او را جویا شده است.

 

ده ساعت بازجویی در 24 ساعت

مهدی عربشاهی، دبیر تشکیلات تحکیم وحدت که روز جمعه به اتفاق 16 نفر دیگر از اعضای این تشکیلات بازداشت شده بود، در گفتگو با "روز" توضیح داد: روز جمعه با دیگر اعضای انجمن های اسلامی دانشگاههای تهران در پارک جمشیدیه دور هم جمع شدیم که هم به اصطلاح آخر هفته دور هم باشیم و هم درباره مسائل روز بحث و بررسی کنیم. من دیر رسیدم و هنوز ده دقیقه از حضورم نگذشته بود که به یکباره حدود 40 نفر ریختند و همه ما را بازداشت کردند و به دفتر پی گیری وزارت اطلاعات بردند.

به گفته دبیر تشکیلات تحکیم وحدت، دانشجویان بازداشت شده، طی 24 ساعتی که بازداشت بودند بیش از ده ساعت تحت بازجویی قرار گرفتند. آقای عربشاهی گفت: در رابطه با جلسه روز جمعه و کلیت فعالیت تحکیم وحدت در چند ماهه اخیر و تجمع دانشجویان در دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف، بیش از ده ساعت بازجویی کردند و سپس تعهد نامه ای دادند و گفتند که باید امضا بکنیم.

وی درباره محتوای تعهدنامه گفت: نوشته بودند که تعهد می کنیم کار خلاف انجام ندهیم در حالیکه ما هیچ نوع فعالیت خلاف قانون نداریم و من قسمت هایی از تعهد نامه را که نوشته بود تعهد می دهیم تکرار نشود، خط زدم و امضا کردم. بعد از امضای این تعهد نامه 15 نفر از ما را آزاد کردند و البته گفتند که باز هم احضار خواهند کرد.

به گفته این فعال دانشجویی، عزت تربتی و احمد احمدیان دو عضو دیگر تحکیم وحدت همچنان در بازداشت به سر می برند و در ارتباط  با تجمعات اعتراضی اخیر دانشجویان این دو فعال دانشجویی به بند 209 زندان اوین منتقل شده اند.

 

دانشجویان بازداشتی در 209 اوین

برادر احمد احمدیان، فعال دانشجویی که روز جمعه بازداشت شده است درباره وضعیت او به "روز" گفت: احمد تاکنون هیچ تماسی با خانواده نگرفته و پی گیری های ما نیز هیچ نتیجه ای تاکنون نداشته است.

آقای احمدیان، اتهام برادرش را اقدام علیه امنیت ملی ذکر کرده و گفت: ما دو بار به دفتر پی گیری وزارت اطلاعات رفتیم، اما گفتند برادرم را به اتفاق آقای تربتی به بند 209 زندان اوین منتقل کرده اند و بعد گفتند که باید از این به بعد از دادگاه انقلاب پی گیری کنیم.

وی که دیروز به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود در خصوص پی گیریهایش از این دادگاه گفت: متاسفانه در این دادگاه هیچ پاسخی ندادند و هنوز هم مشخص نیست که پرونده برادرم به کدام شعبه این دادگاه ارجاع شده است.

برادر آقای احمدیان در پاسخ به این سوال که علت آزادنکردن این دو نفر از جمع دانشجویان بازداشتی چیست، گفت: هنوز اطلاع دقیقی از این موضوع نداریم؛ از سوی دیگر سه شنبه هفته پیش برادرم را که ساکن خوابگاه کوی دانشگاه بود،  از خوابگاه محروم و کارت خوابگاه و کارت تغذیه او را باطل کرده و گفته بودند که اگر باز به خوابگاه مراجعه کند  او را به کلانتری تحویل خواهند داد.

آقای احمدیان در پایان ابراز امیدواری کرد که مسولان امنیتی کشور عقلانیت به خرج دهند و به جو متشنج دانشگاهها و اعتراضات دانشجویی دامن نزنند.

 

دستپاچگی مسولان امنیتی

 بهاره هدایت، مسول روابط عمومی تشکیلات تحکیم وحدت، افزایش فشارها بر فعالان دانشجویی را به علت دستپاچگی و سردرگمی مسولان امنیتی کشور ارزیابی می کند. این فعال دانشجویی در گفتگو با "روز" تاکید کرد: برآورد حاکمیت و قاطبه کسانی که تداوم جنبش سبز را پی گیری می کنند این بود که با بازگشایی دانشگاهها، خون تازه ای در کالبد این جنبش دمیده می شود و محمل تازه ای برای پی گیری اهداف جنبش سبز فراهم می شود و همین مساله برای حاکمیت یک تهدید به شمار می رفت.

وی با اشاره به احضارها، تهدیدها و محرومیت از تحصیل فعالان دانشجویی از سوی کمیته های انضباطی و دستگاه امنیتی گفت: آقایان از یک ماه قبل از بازگشایی دانشگاهها دست به یکسری اقداماتی زدند تا به اصطلاح از هر جریانی پیشگیری کنند و فعالیت های دانشجویان را سرکوب نمایند و این اقدامات از صحبت های آقای خامنه ای در رابطه با علوم انسانی و... شروع شد و بدون هیچ گونه بهانه موجهی شروع به بازداشت و احضار دانشجویان فعال کردند که این موضوع، سردرگمی و آشفتگی مسولان امنیتی کشور را نشان میداد.

به گفته خانم هدایت، پخش به اصطلاح اعترافات عبدالله مومنی، چهره سرشناس دانشجویی ایران از تلویزیون و احضار بیش از 20 فعال دانشجویی دانشگاههای مختلف کشور به کمیته های انضباطی و اماکن امنیتی هم در راستای ایجاد ارعاب و سرخوردگی در فعالان دانشجویی انجام شده است.

او افزود: این شیوه همین طور ادامه یافته و اکنون به اخراج دانشجویان از خوابگاهها رسیده است؛  حدود 400 نفر دانشجویان تهران را که ساکن کوی دانشگاه بوده اند، به دلیل شنیدن صدای الله اکبر از اتاق هایشان  از خوابگاه محروم کرده اند.

عضو دفتر تحکیم وحدت، تجمعات صورت گرفته در دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف را کاملا خودجوش خواند و گفت: در این دو تجمع، فعالان دانشجویی هیچ نقشی نداشته اند و به نظر میرسد مطالبات جنبش سبز، دانشجویان عادی را نیز همراه خود ساخته  است و این دو تجمع باعث دستپاچگی و سردرگمی شدید مسولانی شده که قصد سرکوب فعالان دانشجویی را دارند.

وی سپس به توصیه های برخی سرداران سپاه اشاره کرد و گفت: آقای خامنه ای بسیج دانشجویی را به عنوان افسران جوان نامید و برخی سرداران سپاه نیز از بسیج دانشجویی خواستند راسا وارد عمل شوند و سردار جعفری هم به بسیج دانشجویی توصیه کرد که "تصور نکنند فعالیت های چند سال گذشته شان برای جلوگیری از جریان جدید کافی خواهد بود". این نشان میدهد که انتظار دو تجمع اخیر را نداشته اند.

به گفته خانم هدایت اما در بدنه بسیج دانشجویی هم بعد از جریانات و وقایع اخیر ریزش شدیدی اتفاق افتاده است و انها هم نیرو و توان چند ماه قبل خود را ندارند.



http://www.roozonline.com/persian/news/newsitem/article/2009/october/07//-155112137b.html






>>>>~~~~~.....:::::نا آرامی در ایران پس از اعلام نتایج انتخابات:::::.....~~~~~<<<<<


هیچ نظری موجود نیست: